ANNONS

Testprojektet blev en succé - växte ur sin egen e-handel

Jonathan Ingman, e-handelschef på Gabucci

Nu avtäcker man nya webbutiken.

ANNONS

Det familjeägda modeföretaget Gabucci, som har två butiker med utbud för herr respektive dam på åtråvärda Nybrogatan i Stockholm, har precis haft nyöppning för sin e-handel Gabbucistore.com. Men inte bara det. Man har nu även öppnat upp portarna för Gabucci Donna även i webbutiken.

För tre och ett halvt, fyra år sedan lanserade vi Gabuccistore som ett testprojekt och växte bara organiskt. Vi såg det ta ordentlig fart för drygt två år sedan och har sedan dess vuxit 175 till 200 procent per år. För ett och ett halvt år sedan tog vi beslutet att relansera herrbutiken, då vi växte ur vår plattform. Anledningen till att vi nu i samband med det också lanserar Donna är att vi behövde hitta rätt för dambutiken, så att vi kan spegla hela varumärket och se till att allt ska kännas enhetligt, berättar Jonathan Ingman, e-handelschef på Gabucci, för Ehandel.

Behovet av den nya plattformen och att även inkludera utbudet från Gabucci Donna blev extra stort i och med att webbshoppen även är populär internationellt.

Vi skeppar väldigt mycket till Japan, USA, Korea och är väldigt stora i Tyskland. Vi säljer också en hel del till Nederländerna och England. Nu kände vi oss mogna att gå live och erbjuda ett mer eller mindre exklusivt utbud för dam, där vi har många varumärken som framför allt inte säljs någon annanstans i Sverige.

Kommer ni att lansera något exklusivt för e-handeln?

Ja, vi jobbar med små kollektioner och små släpp som är exklusiva för online. Men sen ser vi alltid till kundens bästa, så om personen vill titta på produkten och den finns tillgänglig så går det självklart bra.

Trots webbutikens framfart har de fysiska butikerna agerat lager även åt e-handeln och målsättningen är att de ska göra så även fortsättningsvis, för att man ska kunna erbjuda ett noga utvalt sortiment.

Vi vill ha de handplockade varumärkena och välja det bästa från kollektionerna, det vi står för. Vi är en liten, familjeägd butik och vill fortsätta vara det. Vi ser att det finns en stor risk att tappa både själ och DNA i att börja titta på kvantitet före kvalitet.

"Tror väldigt mycket på Donna"

Det har också gjort det naturligt att integrera Click & Collect i erbjudandet.

Vi pushar väldigt mycket för att den möjligheten finns. En stor del av vår marknad är Stockholm och närområdet, där många kanske arbetar på sådana tider att de har svårt att ta sig till oss vid specifika tillfällen och när vi har ett väldigt begränsat utbud som omgående säljer slut. Och har du inte möjlighet att komma in då, så ska du kunna beställa och sen hämta ut det några dagar senare när det passar dig.

Med e-handelns tillväxt den senaste åren har Gabbuccistore verkligen blivit en kraft att räkna med för företaget. Och man ser nu fortsatta möjligheter till tillväxt i och med lanseringen av Donna.

Jag skulle säga att den utgör ungefär 25 procent av affären i dag med den tillväxt den haft de senaste åren. Vi tror väldigt mycket på Donna. Det öppnar ett till skyltfönster för oss, där vi kan spegla hela utbudet som vi står för.

Nils Lund
nils@ehandel.se