Elbilstillverkare Tesla har hamnat i bråk med en e-handlare, det rapporterar Bloomberg. Det är e-handelsjätten Pinduoduo, en konkurrent till Alibaba, som “reat ut” Teslas Model 3 via en av sina e-handelsplattformar.
Det som hänt är att Pinduoduo sålt en Model 3 via en annan återförsäljare, vid namn YiAuto. Priset ska även ha varit 7 procent billigare än att gå direkt via Tesla.
Tesla vill dock äga hela försäljningskedjan själv, något som bland annat skapat en hel del friktion med traditionella bilförsäljare i hemlandet USA.
När kampanjen blev känd för Tesla så avsade man sig all form av samarbete med antingen Pinduoduo eller YiAuto. Kampanjen genomfördes dock med en kund som köpte en bil, vilket i sin tur ledde till att en order lades i kundens namn hos Tesla.
Tesla vägrar nu ge kunden fullständiga rättigheter och full support då man klassificerar affären som en ”resale”, alltså inte en direktförsäljning till kund. Tesla har även uppmanat kunden att lägga en ny order via “officiella kanaler”.
Exakt hur YiAuto hade tänkt sig sälja bilen till rabatt framgår inte, men det kan ju eventuellt ha funnits någon form av affiliate deal i bakgrunden som man hade tänkt utnyttja på ett enligt Tesla inte godkänt sätt. Pinduoduo har uttalat sig och menar på att det är tråkigt att Tesla gör det svårt för sina fans att köpa sin drömbil.