I går var det den stora sportfesten Super Bowl i USA och e-handelsfenomenet Temu ska ha lagt tiotals miljoner på att få synas framför amerikanska ögon. Detta trots att lagstiftare i landet gärna hade sett att Temus annonser förbjöds, eftersom bolaget är under utredning.
Trots miljoner spenderade på tv-annonser och Google-annonser så har rapporterna kring Temu i Sverige varit något mer ljumna på sistone. Detta om man jämfört med fjolåret då Temu avancerade kraftigt nästan vecka till vecka.
LÄS ÄVEN: Temu rasar på Google: ”Utan finess och kvalitet”
Nyligen har vi bland annat kunnat rapportera om hur Temu rasar på Google när det kommer till betald annonsering. Och nu meddelar Jorge Castro från Growth Marketing att Temu även saktat ner organiskt.
Grafen som tidigare pekade spikrakt uppåt har börjat avta och nu växer de saktare än tidigare. Men det går fortfarande uppåt, dock inte i samma takt, konstaterar han.
Den kinesiska e-handlarens rakettillväxt i slutet av förra året har alltså börjat plana ut. Från januari till februari i år så ska Temu ökat sin trafik med strax under två procent i Sverige, enligt analystjänsten Semrush senaste siffror. Detta är dock ingenting i jämförelse med fjolåret.
Jag tror att Temu-hajpen börjar dö ut lite. Det ska dock bli spännande att följa upp deras organiska tillväxt efter Googles nästa uppdatering, säger Jorge Castro till Ehandel.