ANNONS

Temu svarar på anmälan: "Tar det på allvar"

"Vi har aktivt anpassat våra tjänster".

ANNONS

Under torsdagsmorgonen kom beskedet att ett stort antal europeiska konsumentorganisationer, bland annat Sveriges konsumenter, anmäler Temu. De menar att den kinesiska e-handelsjätten brister på en rad punkter, när det kommer till konsumenters rättigheter.

Temu har nu svarat på anklagelserna via en ej namngiven talesperson.

Temu är en nykomling i Europa och gjorde entré på våra första marknader för lite drygt ett år sedan. Vi har under den här tiden lyssnat noggrant på feedback från kunder, tillsynsorgan och konsumentorganisationer. Vi har aktivt anpassat våra tjänster för att de ska stämma överens med lokala regler och preferenser. Och vi gör allt för att följa lagar och regler på de marknader vi finns på, skriver de.

Konsumentorganisationerna menar dock att Temu inte följer de regler som finns kring reklamation, produktbeskrivningar och viss annonsering på sociala plattformar, främst Tiktok.

Vi tar klagomålen från de europeiska konsumentorganisationerna på allvar och kommer att gå igenom dem noggrant. Vi hoppas att kunna fortsätta vår dialog med relevanta aktörer för att förbättra Temus tjänster för konsumenterna. När vi hittar förbättringsområden är vi väldigt pigga på att jobba tillsammans för att förbättra vår tjänst, samt rätta till våra tillkortakommanden, fortsätter Temu.

De lovar återigen att följa gällande lagar och regler och nämner även ett antal åtgärder som redan vidtagits på olika marknader. Bland annat har man ingått ett avtal med Sydkoreas myndighet för rättvis handel i syfte att upptäcka, förebygga och plocka bort farliga produkter från flödet.

Temu ska även ha lovat bot och bättring i Tyskland, efter en varning från landets konsumentorganisation. Det gällde bland annat att upphöra med oklara, hetsiga rabatter och meddelanden som "Skynda dig! Över 126 personer har den är produkten i sin varukorg".

Vi testade Temu

Det här var även något vi sprang på när vi på Ehandel testade att shoppa på Temu under förra året. Något du kan läsa mer om nedan.

LÄS ÄVEN: Vi testade svenska Temu - så här gick det

LÄS ÄVEN: Speditörerna vägrar prata om Temu: "Affärskritisk information"

LÄS ÄVEN: Temu-ägarens raketökning – gör över 34 miljarder i vinst

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap