ANNONS

Temu steppar upp inför BF: “Kommer höja nivån ytterligare”

Karl Lindberg, expert på Google Ads

Tips om du tvingas fajtas med Temu.

ANNONS

Det var väl ingen som trodde att Temu skulle sakta in sin annonsering inför Black Friday. Nu meddelar Google Ads-experten Karl Lindberg att de trycker gasen i botten.

Vi följer Temus strategi dagligen och det är tydlig i datan från auktionsinformationen att de nu kör ännu hårdare. AdRelevance har kunder i de flesta e-handelskategorierna och det är uppenbart att Temus strategi är att skjuta brett för att få så stor visningsandel som möjligt över så många kategorier som möjligt, säger Karl Lindberg till Ehandel.

Datan ska alltså visa att Temu ökar sin satsning gällande betald marknadsföring. Och Karl Lindberg tror att det kan finnas en växel till i den svenska satsningen.

Jag tror att de kommer höja nivån ytterligare nästkommande veckor och gå in i ett hyperaggressivt läge, säger Karl Lindberg.

Temu sägs vara en mycket tuff konkurrent eftersom de annonserar aggressivt vilket kan höja klickpriserna i Google Ads för de som vill tävla i samma auktioner. Detta i kombination med mycket låga priser sägs göra det svårt för svenska e-handlare.

LÄS ÄVEN: Vi testade svenska Temu – så här gick det

Karl Lindberg ger oss några tips till e-handlare som tvingas fajtas mot Temu på Google. Och han menar på att man ska vara supertydlig gällande de saker man är stark på och som Temu kanske saknar.

Några tips från Karl:

  • Google Shopping; produktomdömen i form av stjärnor i annonserna på Google Shopping, ger ökat förtroende, högre klickfrekvens och ökad konverteringsgrad.
  • Performance Max, använd Performance Labels för att kunna segmentera era produkter utifrån hur de presterat historiskt enligt ROAS/POAS för att kunna vara mer aggressiv på produkter som fungerat bra och mindre aggressiv på de som fungerat sämre.
  • Använd Performance Max Breakdown för att se hur budgeten fördelas mellan Shopping, Display, YouTube och övrigt.
  • Lyft snabba leveranstider och transparenta returvillkor.
  • Erbjuder ni betalningslösningar som Swish och Apple Pay? Lyft det.
  • Om era produkter är tillverkade i Sverige, highlighta det på ett charmigt sätt.
  • Kundlojalitet, beskriv det fulla värdet som era kunder får i form av er kunskap, förtur på nya kollektioner etcetera.
  • Tryck på att ni har kundservice på svenska och lägg fokus på att ge potentiella kunder mycket kärlek i form av snabbt, tryggt, professionellt bemötande.
  • Hållbarhetstänk och miljömedvetenhet är viktigt för många konsumenter.
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap