Dessutom fick vi hälsa på koncernens nya tillfälliga toppchef, Leif Hultman, som ska styra skutan medan ledningen letar efter en ersättare när Olsen lämnar Postnord för att gå till CargoNet och Vygruppen vid årsskiftet.
Temu står för 15 procent av all e-handel i Norge
Enligt Postnords egna undersökningar handlade 81 procent av norska konsumenter på nätet i oktober, och 9 procent handlade på nätet flera gånger i veckan. Den sistnämnda gruppen växer snabbast, jämfört med dem som handlar en gång i veckan eller mer sällan.
Inte oväntat handlar många av dessa från kinesiska marknadsplatser, som Temu. Undersökningen visar att 48 procent av norska konsumenter handlade från utländska webbutiker i oktober, och det är särskilt e-handel från Kina som nu verkligen tar fart.
Temu står nu för 15 procent av all e-handel i Norge, berättar Olsen.
Han tillägger att de norska webbutikerna tappar mark, men att det är de fysiska butikerna som drabbas hårdast när norrmän öppnar plånboken för kinesiska marknadsplatser.
De omnikanala aktörerna är de som står starkast, och Olsen rekommenderar att butiker fokuserar på sina segment och använder ett omnikanalt nätverk för att möta konkurrensen från utlandet. Men det råder ingen tvekan om att e-handeln kommer att fortsätta växa de kommande åren.
E-handelstillväxten kommer verkligen ta fart när köpkraften förbättras, tillägger han.
Paketboxarna kommer att ersätta brevlådorna
Med förväntad pakettillväxt följer kontinuerliga förberedelser. I takt med att e-handeln växer förväntar Postnord att leverans av paket till butik kommer att minska – och paketboxarna kommer att ta över och till och med ersätta brevlådorna helt.
I dag har Postnord 4 000 paketboxar placerade runt om i Norge.
Vårt mål är att du ska kunna titta ut genom fönstret och se en paketbox från Postnord, säger Olsen.
Han döljer inte heller att vi i framtiden kan förvänta oss ett samarbete mellan Postnord och Posten Bring, som trots allt har majoriteten av sina paketboxar nära Postnords. Det är heller ingen slump att de två aktörerna har paketboxar från samma leverantör. Förhoppningen är att de så småningom ska kunna samarbeta om leveranserna till paketboxarna – och att fler norrmän väljer denna leveransmetod.
November och december är den mest hektiska tiden på året för Postnord. 400 visstidsanställda har tagits in för att möta det höga trycket, men även paketboxarna spelar en viktig roll för att möta kundernas förväntningar på snabba och precisa leveranser under Black Week-perioden.
I år har koncernen vidtagit nya åtgärder, som att göra förändringar i kassan hos sina kunder. Varannan dag tas nämligen leverans till paketbox bort som alternativ vid kassan hos samtliga webbutiker, för att säkerställa att inte paketboxarna blir fulla.
Fler resultat från Postnords norska undersökning:
- 81 procent av konsumenterna handlade på nätet i oktober
- 9 procent handlade flera gånger under en vecka
- 42 procent uppger att de handlar månatligen
- 48 procent handlade från en utländsk webbutik i oktober
- Det är vanligast att norrmän handlar från Sverige, därefter Kina
- Temu, Zalando och Ebay är de största internationella marknadsplatserna bland norrmän
- Kläder och skor är de varor som norrmän handlar mest på nätet
- "Annat" är den kategori som växer snabbast, och inkluderar bland annat byggvaror