Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Temu-säljare gör uppror – demonstrerar mot böter och utebliven betalning

"Jag är på väg att förlora min familj och min verksamhet".
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Svenskar älskar att shoppa från Temu. Det vet vi sedan tidigare och att den kinesiska shoppingplattformen sveper fram över världen just nu råder det inga tvivel om.

Redan under årets första sex månader krossade Temu förra årets försäljningsrekord och e-handelsjätten väntas nå en omsättning på 45 miljarder dollar, Gross Merchandise Value (GMV), under 2024.

Men att shoppa från Temu är inte helt okontroversiellt, av flera olika anledningar. Och nu har även ett flertal säljare på plattformen börjat protestera, bland annat mot vad de kallar orättvisa böter och uteblivna betalningar för sålda varor.

LÄS OCKSÅ: Temus nya succé – har redan sålt för mer än under hela 2023

ANNONS

Dryga böter

Enligt CNN ska demonstrationen ha startat under förra veckan utanför ett av Temus kontor i staden Guangzhou, Kina. Protesterna, som pågick under ett antal dagar, ska ha varit högljudda men fredliga och demonstranterna ska ha krävt ersättning som de anser sig ha rätt till.

Två säljare, som inte vill uppge sina namn av rädsla för vedergällning, berättade för CNN att de var där för att klaga på vad de kallade "oproportionerligt höga" böter som utfärdats av Temu för dålig kundservice.

Något som kan inkludera sena leveranser, felaktiga produktbeskrivningar eller att leverantören skickat fel produkter. Fyra andra säljare som intervjuades sa att böterna varierade från en till fem gånger grossistpriset för produkten.

Kan förlora företaget

En av säljarna, som säljer hushållsartiklar, hävdade dessutom att plattformen ska ha fryst cirka två miljoner yuan, nästan 3 miljoner svenska kronor, i slutförd försäljning. Pengar som hon skulle föra över till sitt företagskonto för att betala löner och andra kostnader för att driva sitt företag.

Temu ska ha informerat henne om att hennes produkter "bröt mot reglerna", men de ska inte ha berättat på vilket sätt.

Jag är verkligen desperat nu. Jag tror att jag är på väg att förlora min familj och min verksamhet. Jag ångrar verkligen att jag gick med på plattformen, säger hon.

Temu håller inte med

En talesperson för Temu håller dock inte med om medias syn på demonstrationens omfattning, och hävdar att det endast rör sig om ett dussintal säljare som, även säljer hos rivalen Shein, som klagat.

De var missnöjda med hur Temu hanterade efterförsäljningsfrågor relaterade till kvaliteten och hur väl deras produktbeskrivningar överensstämmer med deras produkter, och bestred därför ett belopp värt flera miljoner yuan, kommenterade talespersonen.

Hon tillade även att säljarna avböjt att lösa tvisterna genom normalt skiljeförfarande och de juridiska kanaler som anges i säljaravtalet.

Situationen är stabil och företaget arbetar aktivt med handlarna för att hitta en lösning, säger talespersonen.

LÄS OCKSÅ: Svenskarna rusar till Temu och Shein - ökar med miljontals paket

Dela artikeln: