ANNONS

Temu rasar på Google: "Utan finess och kvalitet"

"En övergripande trend".

ANNONS

Den kinesiska shoppingplattformen Temu dundrade in på den svenska marknaden med buller och bång i slutet av förra året. Marknadsföringen var brutalt aggressiv. Och det fanns flera exempel på att Temu använde svenska e-handlares loggor i sin annonsering utan lov.

Intresset för Temu blev med ens skyhögt bland svenskarna och försäljningen på den nordiska marknaden sköt i höjden under ett par månader.

Chockade Sverige

Till skillnad från föregångaren Wish har Temu överlag hittills också lyckats leverera sina varor på utsatt tid till de svenska hushållen. Det har åtminstone inte förekommit några kritikstormar i media om exempelvis uteblivna leveranser eller paket som strandat på Arlanda.

Temu har, med sina superlåga priser, antagligen också haft ett riktigt slagläge i Sverige, som ju plågas av en tillbakagång i ekonomin. Till följd av inflation och bostadsräntor som chockhöjts, från rekordlåga nivåer fram till slutet av 2022.

Tappade redan i början av januari

Men nu ser vi ett trendskifte. I alla fall vad gäller klicken på och trafiken till Temus Google-annonser. Det visar färska dataanalyser från SEO- och Google Ads-specialiserade byrån Adrelevance.

Vi ser en övergripande trend att Temu tappar visningsandel för Google Ads när vi kollar in datan från Auction Insights för Google Shopping. Det är förvisso bara data från Adrelevance-kunder, men vi har å andra sidan kunder i de flesta e-handelskategorierna. Och det var redan i början av januari som Temu började att tappa visningsandelar mot våra kunder, säger byråns grundare och vd Karl Lindberg till Ehandel.

Google premierar kvalitet

Men vad är det då som ligger bakom nedgången? Jo, förklaringen ligger kanske delvis i att Temu var hyperaggressiva med sin annonsering under november och december – då köpintresset var som allra högst inför jul.

Men nu när vi är inne i fattigmånaden januari märks dippen direkt.

Temus annonsering på Google skjuter brett och utan finess och kvalitet. Google ger sina annonsörer kvalitetspoäng baserat på användarupplevelse som påverkar annonsranking och visningsandel. Temu har påverkats av detta. Google vill att deras användare får en så bra köpupplevelse som möjligt och premierar annonsörer som verkligen erbjuder det, konstaterar Karl Lindberg.

"En tuff konkurrent"

Men det är inte läge för svenska e-handlare att lägga sig på sofflocket för det, och tänka att Temu-hajpen är över. Det gäller nu istället att vässa sin annonsering till max och få till en riktigt sömlös och härlig köpupplevelse.

Temu är en tuff konkurrent till svenska e-handlare, eftersom plattformen har stora finansiella muskler. Man har också som strategi att annonsera hyperaggressivt och brett. Men Google premierar samtidigt de annonsörer som erbjuder en riktigt bra köpupplevelse till sina kunder från start, i Google-sökresultatet och sedan hela hela vägen fram till genomfört köp och leverans.

David Gustavsson
david@ehandel.se