ANNONS

Temu nu över 100 000 besökare - dubblar till sommaren: "no-brainer"

Jorge Castro, SEO-specialist

"Mycket hamnar på topp 10".

ANNONS

SEO-experten Jorge Castro förutspådde tidigt Temus framfart i Googles sökmotor. Hans senaste gissning var att den kinesiska e-handlaren skulle nå en trafikmassa på 100 000 besökare innan jul, något som nu slagit in.

Temu är över 100 000 besökare nu med totalt 3 900 sökord på topp 10 hos Google.se, meddelar Jorge Castro, som tagit fram datan via verktyget Semrush.

Och det ska inte bara vara Temu själv, som sökord, som lockar in svenskarna.

När jag exkluderar sökord som ”temu” från sökordslistan så har de 3 800 sökord, vilket säger mig som SEO-proffs att de börjar gå åt rätt håll med tillväxten.

Sökjätten litar mer på Temu

Google börjar alltså, enligt Jorge, allt mer lita på Temu som sajt.

De har börjat nå ”trust”-faktorn hos Google, vilket man ser på indexeringen. Nu massindexeras url:er och mycket hamnar på topp 10.

Enligt Jorge så vinner Temu nu volymmässigt mot inhemska e-handlare som Chimi, Twistshake och PS of Sweden, bara för att ta några exempel.

Om vi tar svenska Temu vs Apotea, enligt mig “Kings of SEO” så blir det dock genast en stor skillnad. Apotea slår dem lätt med sina 2,7 miljoner organiska besökare.

Slår inte inhemska marknadsplatser

En mer relevant jämförelse kan dock vara mot den direkta konkurrenten Wish. Även där ska Temu gå vinnande ur striden på den svenska marknaden just nu, enligt experten.

Den som slår alla är Shein.se med över 400 000 organiska, tillsammans med CDON som ligger runt 740 000 organiska. Den med bäst trafik just nu är Fyndiq som ligger på 776 000 i dagens mätning.

Så vad blir nästa milstolpe för Temu och när kan det tänkas ske?

Att Temu når 200 000 till sommaren är en no-brainer. Sen kan det också gå fel. Sidan har ju en del tekniska SEO-missar och den följer inte direkt best practises. Så vi får se, säger Jorge Castro.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se