ANNONS

Temu lugnar ner sig - ger hopp till e-handlare: “De sänker sin aggressivitet”

Karl Lindberg
Kunde inte nå lönsamhet?

Den kinesiska e-handelsjätten Temu var inte så aggressiv som man kanske hade förutspått inför årets stora shoppinghögtid. Detta rapporterar Google Ads-experten Karl Lindberg.

Data från svenska Adrelevance och internationella Smarter Ecommerce (smec) visar att Temu minskade sin aggressivitet i Google Ads under Black Friday och Black Week.

Under Black Friday 2023 var Temu så aggressiva att de var en konkurrent på kontonivå med 70 procent av annonsörer på Google Shopping. I år visar data från Smarter Ecommerce att det endast var 40 procent under Black Friday.

Vår data visar på samma sjunkande trend. I fem av de konton där Temu hade störst visningsandel inom Google Shopping under Black Week 2023 har visningsandelen i snitt minskat med 45 procent. Det största tappet uppgår till hela 65 procent, meddelar Karl Lindberg från Adrelevance.

ANNONS

“Fortsatt en mycket jobbig konkurrent”

Det ska dock noteras att Temu fortsatt är väldigt offensiva. Men det handlar alltså om ett mycket mindre aggressivt beteende när det kommer till marknadsföringen hos Google.

Temu är fortsatt en mycket jobbig konkurrent. Men det inger viss förhoppning till svenska e-handlare om de sänker sin aggressivitet. Det återstår att se om det här är en temporär lättnad eller om det är en ihållande trend. Temus aggressiva approach har ökat konkurrens och klickkostnad på ett mycket besvärligt sätt för väldigt många e-handlare.

Karl Lindberg ger oss samtidigt några teorier om varför Temu har backat tillbaka något:

  • De anser att Google Ads inte behövs på samma sätt som föregående år eftersom de har ökad varumärkeskännedom och trafik
  • De kunde inte nå lönsamhet med sin oerhört aggressiva approach
  • Minskad satsning i Europa med tanke på regleringar
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap