ANNONS

Tellkiddo gör kraftig förlust: "Har varit tufft för enskilda aktörer"

Maria Sabbah
Foto: Tellkiddo

"Vi letar efter någon med en tydlig vision och vilja".

ANNONS

E-handeln Tellkiddo och dess förvaringspåsar prydda med tecknade djuransikten gjorde snabbt succé när de lanserades för en handfull år sedan. Inte långt efter starten hade det Visbybaserade bolaget, som då hade breddat sin produktportfölj, uppnått global försäljning och företaget var dessutom lönsamt från starten.

LÄS ÄVEN: Bild på Instagram ledde till e-handel och kunder i 30 länder

"Frakterna sköt i höjden"

2015 och 2016 kom Tellkiddos omsättning upp i runt 3,5 miljoner, men sedan dess har försäljningen saktat in. 2019 låg omsättningen på drygt 1,8 miljoner kronor och resultatet på 375 000 kronor. Men under pandemiåret 2020 kom den riktiga smällen; Omsättningen sjönk till 194 000 kronor och resultatet störtdök till minus 531 000 kronor.

Ja, det stämmer. Det är många olika faktorer till varför vårt resultat ser ut som det gör. Dels att vi redan 2019 började förflyttningen från aktivt till hobby, och dels att pandemin blev ytterligare en trigger, säger grundaren Maria Sabbah till Ehandel.

Pandemin har ju övergripande varit bra för e-handeln men för enskilda aktörer såsom egna varumärken har det varit tufft i viss utsträckning.

Företaget tillskriver fjolårets försäljningstapp dels till pandemin och dels att man har avslutat samarbeten med externa aktörer.

En stor del av vår orderingång har kommit från mindre självständiga återförsäljare runt om i världen som inte vågat ta investeringsrisker under pandemin eller tyvärr inte klarat av att finnas kvar på marknaden, samt att frakterna skjutit i höjden, säger Maria Sabbah, och fortsätter:

Allt ifrån produktinnovation, samarbetspartners som försvann från marknaden till produktion påverkades. Men oberoende av pandemin är det övergripande svårt att agera som oberoende varumärke idag. Det är svårt att skala upp utan att tulla på grundvärden som hållbarhet eller att ta in andra varumärken och bli en återförsäljare.

Öppen för att lämna över

Numera har Tellkiddos ägare tagit andra anställningar och driver istället e-handelsföretaget som en hobby. Maria Sabbah menar dock att företaget är öppet för nya möjligheter.

Men vårt fokus nu är att förstå så mycket som möjligt i den digitala transformationen. Vi ser en trend av att fysiska produkter alltid kommer att finnas, men att köpbeteendet ligger mer i att förstå hur människan och tekniken interagerar. AI-lösningar och UX blir allt viktigare för att vara motståndskraftiga på marknaden inom retail.

Maria Sabbah berättar även att Tellkiddo samtidigt är på jakt efter någon som vill driva vad hon beskriver som “Tellkiddo 2.0”. Ägarna är beredda att bidra med kunskap och erfarenhet för att tillsammans med den nya personen “hitta en lösning som fungerar på marknaden”.

Vi letar efter någon med en tydlig vision och vilja men som kanske behöver mer stöttning i det operativa. Det kan vara en bra start för någon som är nyexaminerad och vill testa sina vingar i ett redan etablerat varumärke, avslutar hon.

LÄS ÄVEN: Hennes butik är en av dem som var lönsamma första året

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se