Enligt en undersökning gjord av Monetate står iPhone och Android telefoner för nästan nio procent av trafiken till nätbutikerna på andra sidan pölen. iPhone står för 5,4 procent, en ökning med 2,5 procent från förra året och Android står för 3,3 procent, en ökning med 1,8 procent.
Trafik till e-handelssidor där iPhone dominerar (Monetate)
Men även om iPhone står för flest besökare är det Android-användarna som konverterar bäst. 1,26 procent jämfört med 1 procent av de som surfar med sin iPhone. Också när det gäller surfplattor är det Android-användarna som konverterar bäst med 3,6 procent, jämfört med 3,2 procent för Apples iPad. Detta trots att iPad står för huvuddelen av trafiken från surfplattor, 88 procent av det totala.
Enklare att E-handla med större skärm
Procenten som skiljer plattformarna åt när det gäller konvertering är inte avgrundsstora men på Monetate gissar man att det beror på att Android har fler produkter att välja mellan.
– Android-enheter finns i många olika konfigurationer, medan iPhone bara kommer i en storlek. En stor del av Android-enheterna som har släppts under det senaste året har haft större skärmar och ger bättre möjligheter att surfa än en mindre iPhone. Med en större skärm och möjlighet att visa mer av webbplatsen får användaren en mer bekväm och mindre frustrerande upplevelse som resulterar i högre konvertering, säger Monetates Kurt Heinemann.
På Monetate säger man att mobiltelefoner är det snabbast växande kundsegmentet idag, och att det är viktigt att utveckla sajter som fungerar bättre för mobila enheter. Att ge kunden alternativ så att de slipper använda sitt kontokort vid betalning, till exempel genom PayPal eller liknande tjänster är något som ökar enkelheten för de som handlar via mobilen.
– De som lyckas få sina nätbutiker att fungera bättre för ”mobila shoppare” har en stor möjlighet att öka den genomsnittliga ordersumman betydligt, säger Kurt Heinemann.
Även i Europa har man sett denna utvecklingen i olika undersökningar, och att konsumenter efterfrågar butiker som är bättre anpassade för mobiler. Bland annat säger var tredje svensk att de skulle handla oftare via mobilen om webbsajterna var optimalt utvecklade.
Källa: TechCrunch