I somras berättade Svensk Digital Handel att alla e-handlare som har märket Trygg e-handel på sin sida också skulle få automatisk tillgång till EMOTA:s märke European Trust Mark. Nu står det dock klart att alla anslutna e-handlare inte finns med på EMOTA:s lista över anslutna butiker, och att det samtidigt kan finnas butiker på listan som inte ska vara med.
KrÃ¥nglet beror enligt Johan Eriksson pÃ¥ Svensk Digital Handel pÃ¥ tekniska begränsningar i den europeiska plattformen. Den saknar ett API som gör det möjligt för organisationer som Svensk Handel att själva gÃ¥ in och göra ändringar i listan med butiker, vilket alltsÃ¥ innebär att listan med anslutna butiker pÃ¥ EMOTA:s sida inte är fullt uppdaterad.Â
- Vissa syns inte på deras sajt och vi hinner inte uppdatera, men vi har en dialog med dem och det ska komma ett API. Vi hade ett möte i går och då ställde jag frågan igen. De har lovat att återkomma, säger Johan Eriksson utvecklingsansvarig på Svensk Digital Handel.
Kritik mot långsamhet
Enligt Johan Eriksson hade Svensk Digital Handel mer eller mindre räknat med att ett API fanns pÃ¥ plats när det nya loggsamarbetet presenterades i somras. Som det är nu fÃ¥r de istället för att göra enstaka ändringar skicka in hela listan pÃ¥ anslutna e-handlare varje gÃ¥ng nÃ¥got ska uppdateras. Detta görs dock inte alltid direkt utan under vissa planerade tillfällen, vilket har lett till att e-handlare kritiserat Svensk Digital Handel för att vara lÃ¥ngsamma.Â
- Vi skickar in hela listan två gånger i månaden. Det är ungefär 120 nya e-handlare som får Trygg e-handel varje år och samtidigt ett antal som faller bort.
Sedan ska en extern byrå som EMOTA anlitar för uppdraget sköta uppdateringen på sidan. En process som kan ta lite tid eftersom det vid varje uppdatering måste dubbelkollas så att ingen korrupt post smugit sig in på listan.
Hur lång tid tar det sedan till sidan är uppdaterad?
- Det vet jag faktiskt inte exakt.
E-handlare som är anslutna till Trygg e-handel kan fortfarande lägga upp European Trust Mark-loggan på sina sidor men det finns alltså i nuläget inget sätt för konsumenterna att vara säkra på om det finns någon substans bakom märkningen. Det är oklart när problemet kan vara löst.