Sponsrat Innehåll

Teknikmagasinets resa mot att erbjuda kunden den leverans de önskar

Redan 1989 startade tre entreprenörer den första butiken i Skärholmen. Sedan dess har Teknikmagasinet vuxit till 135 fysiska butiker i Sverige, Norge och Finland. Idag är man Nordens största kedja för det senaste inom prylar, presenter och teknik.

Teknikmagasinets affärsidé är enkel, de vill erbjuda smart teknik som gör livet lite roligare, där det alltid finns något till sig själv eller att ge bort i present. Det gör de dessutom i trafiknära A-lägen och i större köpcentrum, så det alltid är lätt att hitta dit

Men hur känner då Teknikmagasinet av e-handelns framfart?

På Teknikmagasinet märker man tydligt att fler och fler kunder vill kunna handla på det sätt som passar dem bäst för tillfället, ibland i butik ibland online. E-handeln har en stark tillväxt hos Teknikmagasinet. Kärnmålgruppen för Teknikmagasinet är ungdomar mellan 10-25 år, de är mer internetvana än genomsnittet och för att kunna attrahera dem krävs att upplevelsen online är minst lika bra som i butik.

När det gäller leveranserna från e-handeln så erbjöd Teknikmagasinet tidigare en standardlösning med leverans till ombud för alla kunder. Men för cirka ett år sedan kände de att det var dags att utöka sitt leveranserbjudande och ge kunden större valfrihet med fler fraktalternativ.

Unifauns DeliveryCheckout blev lösningen

Eftersom Teknikmagasinet sedan länge hanterat alla sina transporter i Unifauns Delivery Management-system, så konsulterade de Unifaun om hur en sådan lösning skulle kunna se ut.

Unifaun föreslog då DeliveryCheckout, en lösning som gör det möjligt att erbjuda flera olika fraktalternativ i kassan och därigenom kunna ge kunden valfriheten att få det alternativ som passar denne bäst för tillfället. En ytterligare fördel med lösningen är att den automatiskt selekterar bort de leveransalternativ som inte är möjliga utifrån geografi eller paketets storlek.

”Vi ser att våra kunder gärna väljer olika fraktsätt nu när vi ger dem fler val. Det är viktigt för oss att kunna erbjuda valmöjlighet, det ökar sannolikheten att kunden slutför sitt köp.” Säger Nils Hamvik som är Logistics Manager på Teknikmagasinet.

Det var inte komplicerat att implementera DeliveryCheckouten i kassan och med lösningen på plats kan Teknikmagasinet nu själva enkelt lägga till eller ändra vilka transportörer och transporttjänster de vill erbjuda på sina olika marknader i Norden. Ledtiden från beslut till att lägga till en ny transportör är kort eftersom alla Unifauns uppkopplade transportörer finns tillgängliga i DeliveryCheckout.

”Det enda som krävs för att lägga till en ny transportör eller transporttjänst är att vi kommer överens med transportören så det blir en bra ekonomi och en bra tjänst. Det tekniska är inga problem, att lägga till en ny transportör är väldigt enkelt för oss nu.” avslutar Nils Hamvik.

Läs mer om Unifaun DeliveryCheckout här.