ANNONS

Teknikmagasinet gjorde comeback som e-handel - så har det gått

Julius Jansson Sleth, vd för Phonelife och Teknikmagasinet

"En jättefin start".

ANNONS

I början av januari kom beskedet att Teknikmagasinet gått i konkurs. En månad senare stod det klart att varumärket köpts av Phonelife, och att den klassiska kedjan skulle återuppstå som en renodlad e-handel.

Men hur har det gått sedan dess? Hur har inledningen som webbutik varit? Vi hörde av oss til vd:n Julius Jansson Sleth, som visade sig vara mycket nöjd.

En jättefin start. Vi fick vår första order bara två minuter efter att vi gick live med siten. Försäljningen rullar på något bättre än förväntat, men vårt fulla fokus är just nu på att utveckla sortimentet och att hitta nya spännande produkter. Vi har fått många härliga förslag från både nya och gamla Teknikmagasinet-kunder och vi gör allt vi kan för att se vad vi har för möjligheter att addera till vårt sortimentet, säger han till Ehandel.

Han befinner sig för närvarande på resande fot för att hitta nya produkter och leverantörer till såväl Teknikmagasinet som Phonelife, så det rör på sig med andra ord.

Vilka lärdomar har ni dragit under de första två månaderna?

Engagemanget kring varumärket har varit starkare än vi trodde och vi har haft många fina dialoger med både kunder och tidigare samarbetspartners, säger han och fortsätter:

Det är utmanande att hitta rätt balans i sortimentet sett till Teknikmagasinets historik och förväntningar på nuvarande varumärke. Men vi gör vårt bästa för att få till det så bra vi kan utifrån våra förutsättningar.

"Något bättre än förväntat"

När vi pratade med honom i samband med förvärvet av Teknikmagasinet berättade han om sin stora passion för varumärket sedan barnsben.

Trots det visste man inte riktigt hur snabbt affären skulle ta fart och om kunderna skulle vara med på tåget. Men så här långt har man överträffat de försiktiga förväntningar man hade.

Vi gick in i det här med helt öppna ögon och med en stor portion ödmjukhet, hittills har det snurrat något bättre än väntat men det är fortfarande väldigt tidigt och just nu kör vi väldigt sparsamt med marketing, säger Julius Jansson Sleth.

En lovande inledning alltså och mer ska det bli.

Vi har en hel del spännande grejer på gång, så det ska bli väldigt kul att följa utvecklingen under hösten och in i shopping-säsongen.

LÄS ÄVEN: Teknikmagasinets nya ägare avslöjar planen: ”Har kul idéer”

Nils Lund
nils@ehandel.se