Team Sportias e-handelssatsning blev en dyster historia. I början på 2018 meddelades det nämligen att företaget bakom nätbutiken, Aitrops Event AB gått i konkurs. Kort därefter berättade Team Sportia att man i och med detta helt skiftar fokus från en renodlad nätbutik till ett click and collect-koncept.
Men sedan dess har det varit tyst, fram tills nu. Efter en testperiod ser SGN Sport, där Team Sportia, Sportringen och Bike Nation ingår, ut att vara redo att rulla ut konceptet mot slutet av året.
Vi har arbetat intensivt under året med vår lokala klubbplattform där varje butik bereds möjlighet att lägga upp sina samarbetsföreningar och deras föreningstextil och/eller souvenirer. Under senvåren och sommaren har våra pilotbutiker utvärderat och säkerställt kvaliteten i plattformen, så att våra butiker oavsett koncept kan lansera detta i slutet av året, berättar Lars Palmgren, vd för SGN Sport, för Ehandel.
Med andra ord kommer föreningsmedlemmen kunna slutföra sina köp digitalt och sedan hämta ut det förädlat i butiken. Klubb och Företag är historiskt ett väldigt starkt område för de lokala sportbutikerna. Medlemmens köpprocess har ändrats de senaste åren och genom vår nya Klubbplattform kommer vi vara i framkant och det känns väldigt bra.
Han nämner också att en av de stora utmaningarna med den nya plattformen har varit att den inte ska krocka med de 50 av drygt 200 butiker inom SGN Sport som har en egen e-handelssida.
Webben som skyltfönster
De stora konkurrenterna erbjuder i dag en mer renodlad e-handel och i samband med nedläggningar av lokala Team Sportia-butiker har flera butiksägare pekat just konkurrensen från näthandeln som en av de främst bidragande sakerna.
Trots det väljer SGN SPort att inte ta upp kampen på onlinemarknaden, utan i stället satsa helhjärtat på ett koncept som ska dra kunderna till de fysiska butikerna.
Att se e-handeln som ensam anledning till vissa butikers nedläggning är enligt mig fel, det är många faktorer som spelar in. En lokal sportbutik som är nära sin kund, har ett genomtänkt sortiment och erbjuder en köpupplevelse/service som är bättre än vad kunden förväntar sig blir aldrig inaktuell. Att använda webben som ett stort skyltfönster och lotsa kunden till avslut i butik är vårt uppdrag från centralt håll, säger Lars Palmgren.