Svensk Husman är den Nynäshamnsbaserade e-handlaren som tar populära bakverk och ikoniskt godis och sätter det på färgglada klädesplagg, muggar och tygpåsar. Och det gör man med bravur.
Under 2023 lyckades bolaget nämligen öka omsättningen rejält, från 7,3 till 12,3 miljoner kronor. Dessutom gjorde man det lönsamt, med ett resultat på 1,6 miljoner kronor.
En imponerande bedrift med tanke på hur många som hade det kämpigt under året.
Året innan hade vi hållit igen på marknadsföringsbudgeten, men under det här året såg vi en trend där fler ville handla, så vi vågade satsa mer än vanligt. Sen har vi utökat med fler roliga proudukter, därav ökningen. Jag tror också att när folk kanske inte reste så mycket och höll i plånboken, så kanske man ville lyxa till det med roliga underkläder och strumpor som man behöver ändå, säger Eric Blomster, grundare och vd för Svensk Husman, till Ehandel.
Det var också en försmak av vad man hoppas att 2024 ska bli. Utöver ytterligare en försäljningsökning hoppas man även putsa ytterligare på resultatet.
Något som ska att drivas av två större samarbeten med två riktiga svenska klassiker, som sjösätts under våren.
Prognosen för 2024 är 16,5, men jag vill till 20 miljoner i omsättning med en vinstmarginal på 16 till 20 procent. Vi har två stora samarbeten som kommer att lanseras under mars/april. Kalles Kaviar och Pettson och Findus, som fyller 40 år i år, så där tror jag på en ordentlig skjuts i försäljningen. Sen kommer det mycket nytt till julen 2024.
"Ser inga hinder"
Svensk Husman har varit en snabbväxare i skymundan sedan start. Under 2021 omsatte man 3,9 miljoner för att 2022 alltså nå 7,3 miljoner och slutligen 12,3 miljoner under förra året. Och trots ökningen har det inte blivit några röda siffror. Tillväxten har dels drivits av en utökning till återförsäljare, samt nya produkter efter att enbart ha sålt strumpor i starten 2018.
Idén bakom Svensk Husman fick jag 2018 när jag var med några vänner i Spanien och dividerade om vad man kunde göra. Jag kollade då på ett världsledande strumpföretag, såg "luckor" i deras design/motiv och bestämde mig då för att gå för svenska traditioner inom mat och fika eftersom det ligger varmt om hjärtat. Jag är också utbildad kock, därav namnet Svensk Husman.
Den naturliga frågan är då förstås hur långt bolaget kan nå? Utrustade med varumärken som ligger svenskarna varmt om hjärtat och prestigefyllda samarbeten finns det uppenbarligen stora möjligheter. Svensk Husman blir med andra ord en spännande e-handlare att följa de närmsta åren.
Jag har höga målsättningar och om det här året blir som tänkt, så tror jag på 70 till 100 miljoner om tre år. Hur vi når dit vet jag inte än, men med mycket lekfullhet och utökning av fler roliga produkter ser jag inga hinder för hur långt vi kan nå, säger Eric Blomster.
LÄS ÄVEN: Lista: De är Årets e-handelsraketer 2023 – växte med 6423%