Det började med en övertygelse om att kläder för barn både ska kunna ha en unik och tilltalande design, samtidigt som de fokuserar på hållbarhet och god kvalitet. Därifrån var steget inte så långt från tanke till verklighet. År 2006 grundade systrarna Anna Rietz och Sara Sidenbladh sitt företag Geggamoja i en lokal som deras mormor och morfar hade haft möjlighet att upplåta. 15 år senare har projektet utvecklats från en liten atelje i en källarlokal till en e-handelssucé med omsättning i miljonklassen.
Vi började med B2C-försäljning genom e-handel och fysisk butik men genom åren blev vi ett bolag med stort fokus på B2B. 2019 stod B2B för 70 procent av omsättningen och B2C för 30 procent. De senaste 1,5 åren har vi dock vänt om vår verksamhet med ökat fokus på B2C och utvecklat en ny e-handel med fokus på att skapa en friktionsfri e-handelsresa för våra kunder, berättar Sara Sidenbladh.
Det ökade intresset kan enligt Geggamojas grundare kopplas till att fokuset på hållbarhet blivit allt starkare.
Att handla hållbart blir mer och mer aktuellt för varje dag. 80 procent av vårt sortiment är producerat i hållbara material med bra produktionsmetoder. Detta tillsammans med vårt allt starkare varumärke leder ständigt till ökad efterfrågan av våra produkter vilket gör att vi nu håller på att skala upp för att möta detta behov.
2020 nådde Geggamoja upp i en total omsättning på 15,9 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 25 procent. Företagets e-handel såg dock en tillväxt på hela 300 procent, till 10 miljoner kronor. Onlineförsäljningen står alltså för knappt två tredjedelar av Geggamojas totala försäljning och det är just B2C-satsningen som pekas ut som orsaken till tillväxten.
Vår ambition är att fortsätta dubbla vår omsättning online de kommande tre åren. Vi har inga egna fysiska butiker men närvaro i flertalet andra välkända kedjors utbud i kombination med vår alltmer växande e-handel.
Vår tillväxtresa fortsätter brant uppåt månad för månad. Samtidigt fokuserar en viktig del av vår organisation på våra fantastiska återförsäljare som fortsätter att sprida Geggamojas varumärke och hållbarhetstänk genom sina egna kanaler. Vi ser att den digitala utvecklingen för vår B2B-sida också är väldigt viktig och kommer därför under juni lansera en ny e-handel riktad till våra återförsäljare för att hjälpa även dem ta del av Geggamojas fortsatta digitala utvecklingsfokus.
2019 vände ni till ett positivt rörelseresultat, hur gick det 2020?
För tillfället är inte vår strategi att göra vinst utan i och med att vi är inne i en expansions- och tillväxtfas investerar vi vårt och bolagets kapital i att växa verksamheten. 2020 resultat blev ett underskott på cirka 200 000 kronor.
Det här året är planen att Geggamoja ska satsa internationellt och flera rekryteringar har gjorts för att möjliggöra fortsatt tillväxt. Företaget tog in kapital redan förra året och det här året eller nästa kommer en A-runda att genomföras.
Vi har som mål att nå 27 miljoner på vår e-handel under 2021 och vi är över budget, vilket är exalterande. Vi ser fram emot fortsatt tillväxt resten av detta år för sedan fortsätta investera och accelerera kommande år både i Sverige men även internationellt.