ANNONS

Systembolagets nya slag mot konkurrenterna: "Går emot"

Deppigt värre för vinapparna som från och med november inte längre får tillgång till de öppna API:erna.

Slänger ut apparna i kylan.

ANNONS

Systembolaget fortsätter att försvåra tillvaron för de digitala konkurrenterna. Man har varit i hetluften en hel del den senaste tiden och tagit strid mot flera e-handlare, som till exempel Vivino och Winefinder. Nu ser man även till att sätta sitt öppna produktsortiment, de så kallade öppna API:erna, bakom lås och bom för att inte apparna ska komma åt dem. Något som sker den 1 november i år.

Anledningen till förändringen är att Systembolagets produktinformation används av kommersiella aktörer för att driva försäljning av alkohol. Det går emot syftet med den svenska alkoholpolitiken och Systembolagets uppdrag att sälja ansvarsfullt för att mota alkoholskadorna, skriver man i ett uttalande.

Det här innebär bland annat att det nu blir betydligt krångligare för de tjänster som hämtar information från Systembolagets API:er för prisjämförelser på alkoholhaltiga drycker att fortsätta med den verksamheten på samma sätt som i dag.

Systembolaget har ensamrätt och bedriver ansvarsfull försäljning för att hålla nere konsumtion och skador. Vi försöker aldrig få kunderna att köpa mer än de har tänkt sig och vi har till exempel aldrig lockpriser eller erbjudanden av typen ”köp tre betala för två”. Sverige har en lägre alkoholkonsumtion och färre alkoholrelaterade skador än övriga EU, förklarar Systembolaget sitt senaste drag.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap