Nyligen börsnoterade Synsams intäkter landade på totalt 1,17 miljarder kronor i årets tredje kvartal – mot 972 miljoner motsvarande kvartal i fjol. Bolaget växte därmed med 204 miljoner eller 21 procent. Rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till 314 miljoner, mot 272 miljoner i fjol.
Ett bättre sortiment uppges bland annat ligga bakom uppgången i både försäljning och vinst.
Vår strategi och konceptutveckling med satsningar på ett utökat butiksnätverk med ett bredare och för kunden mer attraktivt sortiment, en hög innovationskraft både vad gäller digitalisering och egna konkurrenskraftiga house brands samt lanseringen av en för branschen unik abonnemangsaffär har gett resultat, kommenterar vd:n Håkan Lundstedt i rapporten.
Fjolårets omsättning och resultat uppges dock ha sinkats en del av att Synsam utsattes för en cyberattack i september förra året. Jämförelsetalen skulle, utan det missödet, därmed ha kunnat vara högre, menar bolaget.
14 nya butiker
I början av 2021 så påverkades även intäkterna negativt efter nedstängda butiker i Danmark och Norge, till följd av pandemin. Under årets första nio månader har samtidigt totalt 14 nya Synsam-butiker öppnats. Bolaget har närvaro i Sverige, Danmark, Norge och Finland.
Synsam noterades på Stockholmsbörsen så sent som den 29 oktober i år, med en introduktionskurs på 54 kronor. På måndagen handlades aktien för knappt 54 kronor. Kursen har sakta klättrat uppåt.