ANNONS

Synsam fortfarande nere efter sju dagar - "avkrävd en lösensumma"

Anne-Marie Eklund Löwinder, Internetstiftelsens säkerhetschef

"Vi beklagar att detta drabbar dig".

ANNONS

Det var i tisdags förra veckan som Synsams nordiska e-handel och datasystem, samt kassasystemet som används i de fysiska butikerna, hackades. I skrivande stund, sju dagar senare, ligger sajten fortfarande nere men kassasystemet har kommit igång i butikerna.

Synsam upplever för tillfället driftstörningar. Det drabbar tyvärr vår hemsida som just nu ligger nere. Våra butiker är öppna och vi ser fram emot att välkomna dig in för att göra synundersökning eller prova bågar. Vi beklagar att detta drabbar dig som kund och vi gör allt vi kan för att hjälpa dig på bästa sätt givet situationen. Vi arbetar så raskt vi kan på att lösa störningarna, skriver företaget på sin sajt.

Under förra veckan tillsattes en utredningsgrupp som fick i uppgift att reda ut vad som har hänt, men så sent som i fredags meddelade man att specialteamet "ännu inte kan fastslå exakt vad företaget har utsatts för". Det man dock kunde säga var att det är någon form av virus. Det rapporterar DN.

Synsam Group har haft och har driftsstörningar i verksamhetens IT-miljö. Samtliga butiker har hållit öppna under störningarna, men från idag måndag fungerar samtliga butikers kassa, betalningar och synundersökningar. Hemsidorna arbetar vi på för att få upp så snart som möjligt, säger Jenny Fridh, kommunikationschef på Synsam Group, till Ehandel.

Vi fokuserar på att lösa situationen. Då vi har en pågående utredning vill vi inte spekulera i vad störningarna beror på.

Enligt Internetstiftelsens säkerhetschef Anne-Marie Eklund Löwinder kan detta handla om Ransomwere, en kidnappningsprogramvara som krypterar all information i systemen, utfört av kriminella nätverk.

Det händer relativt frekvent att företag blir utsatta för det. Då blir man avkrävd en lösensumma för att få en nyckel att få tillbaka sin information eller system, säger Anne-Marie Eklund Löwinder till tidningen.

Men samtidigt utesluter hon inte att det skulle kunna vara något mildare, som interna systemproblem.

Men det skulle helt enkelt kunna vara ett rejält tekniskt haveri, fortsätter hon.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se