ANNONS

Sydkoreansk snabbväxare lockar stora investeringar

Sydkoreansk snabbväxare lockar stora investeringar

E-handelssajten Coupang är ett av världens snabbast växande e-handelsföretag och ses som Sydkoreas svar på Amazon. Sedan starten har företaget sålt för mer än 1 miljard dollar, men man är långt ifrån nöjda. Nu har företaget fått in 100 miljoner dollar i en finansieringsrunda ledd av Sequoia Capital.

ANNONS

Coupang grundades 2010 av Bom Kim som valde att lämna studierna på Harvard för att flytta hem till Sydkorea och satsa på e-handel. Företaget började sina bana med dagliga erbjudanden, likt Groupon, men ändrade snart inriktning till en mer traditionell e-handel.

Ett lyckat drag har det visat sig och Coupang har vuxit snabbare än något annan e-handelsföretag i världen. Under 2013, endast tre år efter lanseringen, har Coupang sålt för mer än 1 miljard dollar. En milstolpe man nådde snabbare än något annat asiatisk e-handelsföretag.

En stor anledning till att Coupang lyckats på en av världens hetaste e-handelsmarknader är att man tidigt satsade på m-handel. I ett land där smartphones närmast är en rättighet, och höghastighetsinternet finns överallt, är e-handel i telefonen ett perfekt tidsfördriv.

En marknad värd 45 miljarder

Bom Kims beslut att lämna studierna för e-handel har bevisligen lönat sig och med hjälp av initiala investerare som Greenoaks Capital Management, Rose Park Advisors, Disruptive Innovation Fund och LaunchTime har Coupang vuxit till en av Sydkoreas största privata e-handlare.

Och framgångarna har gjort att ytterligare investerare fått upp ögonen för Coupang. Nyligen fick man in 100 miljoner dollar i en finansieringsrunda ledd av Sequoia Capital. För Sequoia är Coupang, som nu sammanlagt fått in 160 miljoner dollar, bara den senaste i en serie av investeringar som gjorts i Asien de senaste åren.

Sedan 2009 har det Kalifornien-baserade företaget gjort stora investeringar i Kina där man totalt stoppat in drygt än 1,8 miljarder dollar i mer än 100 olika företag.

– Organiskt har vi växt snabbare än alla e-handelsföretag som vi känner till, och med nya resurser, kan vi sikta ännu högre. Den senaste finansiering är mycket strategiskt när vi fortsätter att satsa på en snabbt växande marknad värd 45 miljarder dollar, säger Coupangs ekonomichef, Richard Song.

 

Källa: TechCrunch

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se