ANNONS

Swish vinner mark: 1,5 miljoner betalningar på en dag

Swish vinner mark: 1,5 miljoner betalningar på en dag
Anna-Lena Wretman, vd för Swish
Foto: Fotograf Birgersdotter

Nytt Swishrekord under årets Black Friday.

ANNONS

Trots att bland annat betalaktören Dibs gick ut och varnade för att betala med Swish om en sajt verkade oseriös, slog betalmetoden nytt rekord under årets Black Friday. Då genomfördes 1,5 miljoner Swishtransaktioner på en enda dag. Lördagen efter Black Friday var inte mycket sämre, då swishades det 1,3 miljoner gånger. Det rapporterar nättidningen ComputerSweden i samband med en intervju med Swishs vd Anna-Lena Wretman.

LÄS ÄVEN: Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Siffrorna ovan omfattar samtliga varianter av Swish, men även Swishtjänsten för e-handel har gjort bra ifrån sig på sista tiden. Tjänsten, som stängdes ner under 2016 och återkom i januari i år, ska ha gått från 45 000 e-handelstransaktioner i januari till nästan två miljoner i november.

LÄS ÄVEN: Swish avstängt på obestämd tid - e-handlare ej informerade

"Användaren kan känna sig lurad" 

Apropå att kombinationen e-handel och Swish har varit föremål för säkerhetsvarningar, säger Anna-Lena Wretman att det inte har förekommit några säkerhetsproblem eller intrång hittills. Enligt ComputerSweden håller hon dock med om att det kan finnas en risk för att “oseriösa aktörer på nätet smittar av sig på Swish”.

– Betalningen sker ju i realtid så om sedan inte varan kommer så är det självklart så att användaren kan känna sig lurad. Men det beror ju inte på ett säkerhetshål i Swish utan på konstruktionen, att betalningen sker i realtid, säger hon till tidningen.

Anna-Lena Wretman berättar att många Swish-transaktioner görs inom kollektivtrafiken, men att betalvarianten också har fått stort genomslag hos spelbolag samt hos “stora kedjor som Lindex”. Swish uppges nu ha 6 miljoner anslutna användare.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se