ANNONS

Swish talar ut om framfarten i e-handeln: “Ökar med drygt 100%”

Charlotta Lindblad, kommunikationsansvarig

"Återkommande betalningar på nätet".

ANNONS

Hur går det egentligen för betalsättet Swish i e-handeln? Omvärlden är givetvis turbulent men Swish har vid tidigare tillfällen meddelat att detta inte påverkat dem speciellt mycket, då de får så pass många nya företag och kunder som använder tjänsten.

Vi ser fortfarande ett uppdämt behov av att få betala med Swish i e-handeln. Swish ligger stadigt som det mest föredragna betalsättet på nätet i varumärkesundersökningar som Kantar Sifo gör på uppdrag av oss. Förra året ökade också åldersspannet för Swish som det mest föredragna betalsätt på nätet - från att ha gällt i åldrarna 16-44 till att nu även gälla bland 45-54-åringar, säger Charlotta Lindblad, kommunikationsansvarig på Swish, till Ehandel.

Och att svenska folket gillar Swish är förstås ingen nyhet. Varumärket vinner priser på löpande band och man har nära 8,5 miljoner privatkunder. Bara i oktober swishades det för över 36 miljarder.

Andelen handelsföretag som använder swish ökade i oktober med 24 procent, men det är alltså alla typer av handelsföretag. Hur ser det ut specifikt inom e-handeln? Hur många lägger egentligen in Swish i sin kassa, och hur många kunder använder det sedan?

Vi kan se att det faktiska användandet av Swish på nätet stadigt ökar, vilket tyder på att det är ännu fler handlare som lyssnat till behovet och har implementerat Swish som betalsätt i sin e-handel, och att deras kunder därefter väljer just Swish när de ska betala.

Charlotta Lindblad bjuder även på ett konkret exempel.

Det är något som även bekräftats när vi pratat med enstaka handlare som erbjuder Swish, till exempel webbshopen Ljustema vars konverteringar ökade med 5 procentenheter enbart av att de införde Swish som betalsätt, berättar hon.

Vi får även ta del av ett stapeldiagram som visar transaktionsvärdet för Swish inom e-handeln. Ett diagram som visar på en tydlig trendlinje uppåt.

Vi ser nu att Q3 backar svagt jämfört med Q2, men trots det är det en enorm ökning mot fjolåret. Jämfört med föregående år så ökar e-handeln med drygt 100 procent i Q3, meddelar Charlotta Lindblad.

Hur har Swish påverkats av omvärldsklimatet?

Swish fortsätter växa kraftigt jämfört med tidigare år. Liksom många andra företag kan dock även vi följa viss avmattning i Swish-aktivitet till följd av det rådande omvärldsklimatet.

Swish meddelar även att sommaren varit stark men att hösten nu inletts lite svagare.

Har ni några nyheter på gång inom e-handeln?

Vi jobbar för fullt med flera spännande projekt med mål att sjösätta några av dem under nästa år. Det handlar om tjänster som gör våra användares vardagsbetalningar ännu snabbare, enklare och säkrare. Ett exempel är funktionalitet som gör det ännu smidigare för våra användare att hantera automatiska och återkommande betalningar på nätet, avslöjar Charlotta Lindblad.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se