Pandemin har slagit hårt mot den fysiska handeln, medan e-handeln som bekant boomat. Men nu vill Swish ta den fysiska handeln in i framtiden – och öppnar en egen fysisk butik i innovations- och startuphubben Epicenter i centrala Stockholm. Det framgår av ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Rapport: Så ska butiksdöden stoppas – ”en valfråga”
Det rör sig alltså om en demobutik. Och de olika lösningarna uppges vara framtagna av Swishs samarbetspartners. Främsta syftet med Swish-butiken är att ge tips och råd till företag som vill förbli relevanta i det fysiska handelslandskapet, framgår det. Besökarna ska även få bättre service och en smidigare köpupplevelse med hjälp av Swish.
De som inte ställer om till mer digitala köpupplevelser även i fysiska miljöer, med fokus på personlig service, flexibilitet och nya upplevelser för kunden, kommer att halka efter. Det kan exempelvis handla om att flytta från den traditionella kassakön till att låta kunden skanna varor och slutföra hela köpet i sin egen mobil, eller till att utrusta personalen med smartphones som de kan använda till att rådge och ta betalt av kunder var som helst i butiken, kommenterar Swish-vd:n Urban Höglund.
Partnerföretagen som ingår i satsningen är: Yabie, Adoveo, Redlight Media och Passbuy. De har tagit fram de API:er och andra lösningar som nu visas upp i demobutiken.
Med en av lösningarna får kunden själv plocka, skanna och lägga ned varor i sin korg eller påse – för att därefter slutföra köpet i en shoppingapp genom att betala med Swish. En annan lösning låter kunden klicka hem plagg direkt i provrummet.
Demobutiken vänder sig till företag, partners och journalister. Men besök kräver föranmälan, skriver Swish.