ANNONS

Swish når historisk nivå och släpper ny design

Swish når historisk nivå och släpper ny design

Swish har över tre miljoner aktiva användare och med 100 000 nya användare per månad är appen en av de mest nedladdade i Sverige. Nu är det dags att ge den mobila betaltjänsten ett ansiktslyft.

ANNONS

Vi har tidigare rapporterat om hur Swish stadigt plockar marknadsandelar i det svenska betallandskapet. Med nya lösningar och integrationer på gång kan Swish mycket väl bli förstavalet för många när det gäller mobila betalningar, för användare det har man.

Två och ett halvt år efter lansering har den mobila betalningstjänsten nu över tre miljoner aktiva användare. En siffra som stiger i rask takt varje månad och Swish har därmed blivit en av de mest nedladdade apparna bland svenskarna.

− Att ”swisha” har blivit ett vedertaget begrepp för många svenskar. Sedan lanseringen har vi sett en konstant ökning med i genomsnitt 100 000 nya användare per månad och vi ser inga tecken på avmattning, säger Henrik Bergman, ordförande i GetSwish AB.

Under 2015 har hittills drygt 28 miljoner betalningar gjorts via Swish och antalet betalningar per månad har dubblerats sedan årets början. Utöver de tre miljoner privata användarna har Swish även 24 700 företagskunder, en siffra som även den ökar snabbt.

Snart uppgraderas designen

För att den visuella upplevelsen av appen ska matcha de senaste mobilskärmarna på marknaden, lanseras inom kort en ny design. Förutom anpassningen till större skärmar har Swish även lagt in små visuella element för att förhöja användarupplevelsen.

– När användaren swishar till en organisation med ett 90-konto i den nya designen, syns bekräftelsen som ett rött hjärta istället för den gröna ”bocken” som används mellan privatpersoner samt mellan privatpersoner och företag, säger Mattias Björk, koordinator i GetSwish AB.

En annan nyhet är animerade betalningsbekräftelser, vilket gör att mottagaren kan se att betalningen görs i realtid. Förutom den nya designen kommer funktionen ”Skicka SMS” att försvinna, då den fyller samma funktion som appens notiser.

– Swish är en enkel och modern betalningslösning. Vi utvecklar ständigt innehållet i tjänsten och nu var tiden mogen även för en uppdatering av designen, för en förbättrad användarupplevelse genom de smarta telefonernas snabba teknikutveckling, säger Mattias Björk.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se