ANNONS

Swish-konkurrenten anmäls - olaglig användning av köphistorik

Inger Lise Blyverket
"Avslöjar mycket om oss".

Norska konsumentverket anmäler nu betaltjänsten Vipps till Datatilsynet (motsvarande svenska Integritetsskyddsmyndigheten). Vipps anklagas för att manipulera användare att godkänna att deras köphistorik och kvitton används för riktad reklam, vilket ska strida mot norsk lag.

Kvitton avslöjar mycket om oss, och den informationen ska inte användas för reklam, säger Inger Lise Blyverket, direktör för Forbrukerrådet.

ANNONS

Vipps anklagas för att använda vilseledande design och dold information för att få användare att säga "Ja" utan ett reellt val.

Vipps gör sitt bästa för att styra användarna till att ta ett beslut som gynnar företaget, säger Inger Lise Blyverket.

Forbrukerrådet menar att Vipps bryter mot flera principer, bland annat kravet på att samtycke ska vara frivilligt och informerat, samt principerna om dataminimering och ändamålsbegränsning. Köphistorik kan dessutom avslöja känslig information som medicininköp, resvanor till politiska åsikter och sexuell läggning.

Vipps har över fyra miljoner norska användare. Vi uppmanar dem att ta kundernas rättigheter på allvar, säger Inger Lise Blyverket.

I slutet av förra året så rullades Vipps ut även i Sverige, om liknande metoder används här framgår ej.

LÄS ÄVEN: Swish-konkurrenten öppnar i Sverige: “Räknar med signifikant ökning”

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se