I dagarna fyller Swish tre år. Tjänsten, som gör det möjligt för privatpersoner att skicka pengar till varandra över mobilen, har blivit en ordentlig framgångssaga och antalet användare ska ha dubblats under det senaste året. Nu ska hela 3,7 miljoner svenskar använda sig av appen.
Tanken var att Swish för e-handel skulle rullas ut under hösten, men nu har lanseringen flyttats fram till januari. Ehandel.se kunde i går avslöja att Partykungen blir en av de första i Sverige att erbjuda betalmöjligheten till sina kunder.
– 2015 var ett rekordår och det råder ingen tvekan om att Swish har etablerat sig som en viktig och självklar del av svenskarnas vardagsekonomi. Vi ser en fortsatt stark uppgång inför nästa år, både vad gäller antalet användare och antalet transaktioner och ser fram emot att kliva in på e-handelsarenan i början på 2016, säger Henrik Bergman, styrelseordförande Getswish AB.
Många uppmanar andra att skaffa Swish
Enligt statistik som Swish släpper i samband med treårsdagen swishar den genomsnittlige användaren pengar 2,5 gånger i månaden. Den vanligaste anledningen är att en grupp ska dela på en restaurangnota eller att man vill ge pengar till olika insamlingar. Hittills har 45 000 företag och organisationer anslutit sig till Swish.
Den vanligaste anledningen till att använda Swish uppges vara att "det är enkelt", följt av "det går snabbt" och "jag brukar inte ha kontanter på mig". Av undersökningen framgår det också att 51 procent av användarna i åldern 18-35 blir irriterade om någon i en grupp inte har Swish, samt att en majoritet av Swish-anhängarna uppmanat bekanta att ladda ner appen.
Undersökningen som ligger till grund för siffrorna omfattar totalt 1065 personer som är mellan 18 och 70 år gamla.