ANNONS

Sweef köper växande e-handlaren: "Krävdes inte många dejter"

Nufferton och Sweef gör gemensam sak
"En rolig utmaning".

E-handlaren Sweef, som omsätter drygt 200 miljoner årligen, har framför allt gjort sig kända för sina soffor. Men på senare tid har de också breddat affären. Under förra sommaren lade man vantarna på Happy Fluffy Cloud, som specialiserat sig på täcken.

Det här spinner man nu vidare på när man i dag meddelar att man köpt det lilla, exklusiva pyjamasvarumärket Nufferton. Vad köpeskillingen uppgår till framgår dock inte.

ANNONS

Exklusivt loungewear blir ett nytt segment och en rolig utmaning för oss, säger Ludvig Ungewitter, grundare och vd för Sweef, i en kommentar och fortsätter:

Här får vi att göra med en något mer modemedveten kund, men som liknar våra traditionella kunder i och med att de vågar ta ut svängarna och välja färgstarka produkter. Kort sagt är Nufferton ett perfekt varumärke för vår internationella - med vikt mot USA - satsning. Och inte minst ett utmärkt komplement för våra Happy Fluffy Cloud-produkter.

Nufferton, som grundades av Joel och Evelina Johansson, har vuxit stadigt de senaste åren och omsatte under 2023 5,3 miljoner kronor.

"Framgången är oundviklig"

Men med den växande försäljningen har även de röda siffrorna också blivit allt rödare. Förlusten under 2023 landade på -983 000 kronor - nästan en fördubbling mot året innan.

Det krävdes inte många dejter med Ludvig, för att inse att det här var en perfekt match. Vi har redan hunnit köra några små gig tillsammans innan det formella ens var på plats, så vi har redan tagit oss igenom smekmånadsfasen. Att gå från ett litet, sammansvetsat team till ett större med kompetens och härlig energi talar sitt tydliga språk. Framgången är oundviklig, säger Joel Johansson, som också är vd för Nufferton.

Han kommer också att följa med sin skapelse till Sweef.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap