Svensk e-handel står inför en enorm tillväxt kommande år. Detta är förstås något som de flesta analyser tyder på. Nu väger Swedbank in med en egen analys som tar e-handeln till närmare 40 procent av handeln om tio år.
Swedbank har studerat 85 e-handelsbolag och förutom att konstatera att e-handeln överlag är lönsam har man även identifierat några vinnande inslag.
"Lönsamma e-handelsbolag står ut genom att ha ett attraktivt och unikt erbjudande, ett starkt eget varumärke, låg andel returer och förmåga att ta betalt för frakt. Hälsa och böcker var de sektorer som stack ut lönsamhetsmässigt 2013 medan skor, kläder och leksaker var förlustbringande."
Banken är särskilt imponerad av ökningstakten. Zalando ska enligt bankens beräkningar ökat med 73 procent i Sverige under 2014. Försäljningen ska ha växt ifrån 1,8 miljarder till 3,1 miljarder kronor.
En svag krona sägs dock temporärt kunna dämpa gränshandeln.
"En svag krona dämpar sannolikt tillfälligt intresset att handla från utländska aktörer, i synnerhet i dollar, men stordriftsfördelarna är uppenbara inom e-handel och en tydlig global tendens är att riktigt stora aktörer som Amazon, Zalando och Alibaba dominerar."
Banken konstaterar att det inte bara är en kannibalisering av den traditionella butikshandeln som pågår. Utan ett större skifte i kundernas beteende. Det är numera lättare att jämföra priser och produkter. Vilket kommer leda till större prispress och lägre marginaler.
Hela detaljhandeln kommer fortsätta pressas de kommande tio åren av detta ändrade beteende och e-handelns tillväxt. Den traditionella butikshandeln sägs nå sin topp under 2016 för att sedan gradvis minska.