Hur går det för Clas Ohlson? Jo, i bolagets Q4 mellan den 1 februari till och med den 30 april i år var försäljningen i princip oförändrad. Den landade på 1,77 miljarder kronor mot 1,80 miljarder kronor, under motsvarande period i fjol.
Även försäljningen online var i stort sett oförändrad och uppgick till 220 miljoner kronor, mot 221 miljoner året innan. Rörelseresultatet landade på -7 miljoner kronor, vilket var en upphämtning från 2022 då det låg på -10 miljoner kronor.
Under det fjärde kvartalet har vi fortsatt kraftsamla kring kunderbjudandet och kundmötet. I ett mycket utmanande detaljhandelsklimat har vi mött kunderna med rätt produkter på hyllan och lyckats konvertera en bra kundtrafik både i butik och online till försäljning, kommenterar vd:n Kristofer Tonström.
"Försvara vår prisposition"
Nu väntar besparingar hos handlaren. Och totalt ryker 75 tjänster på tjänstemannasidan.
För att stärka konkurrenskraften framåt och försvara vår prisposition i en tid med kostnadsinflation i allt från löner till hyror reduceras nu tjänstemannaorganisationen med ytterligare 75 tjänster. Även utvärderingen av it-system som påbörjades tidigare under verksamhetsåret har i allt väsentligt slutförts efter kvartalets utgång, med utfallet att det finns ytterligare möjligheter att konsolidera och fasa ut system som inte stärker affären framåt, skriver vd:n.
"En bra utveckling"
Totalt ska åtgärderna ge kostnadsbesparingar på 100 miljoner kronor. Det blir framåt även ett större fokus på fysiska butiker.
Med en bra utveckling i jämförbara enheter och det positiva mottagandet av våra senaste butiksöppningar ser vi potential i att åter driva tillväxt med nya butiker. I skrivande stund har vi signerat två nya butikskontrakt och planerar för att öka butiksnätet med totalt cirka tio butiker netto under verksamhetsåret.