Hon har över åtta miljoner följare, men siffrorna sjunker drastiskt.
Profilen Anna Nyström är en av Sveriges största influencers, med över 8,3 miljoner följare på Instagram. Ändå är hon en av dem som syns och hörs minst på sociala medier och som håller sig långt utanför allt strålkastarljus.
Med en räckvidd som hennes skulle hon kunna ta sig an flertalet influencer-uppdrag, men väljer aktivit att avstå från de flesta. I en tidigare intervju, med nyhetssajten Di, berättade Anna att hon "aldrig haft något behov av att stå i centrum eller bli känd", samt att hon "inte vill synas för sakens skull". Men hon tackar inte nej till alla förslag, vi har till exempel kunnat se henne i ett längre reklamsamarbete med det amerikanska modemärket Fashionnova.
LÄS ÄVEN: Har över 8 miljoner följare men siffrorna backar: ”Aldrig haft behov att bli känd”
I en artikel på Resumé kommenterar Andreas Eliason, vd på influencernätverket Beatly, Anna Nyströms fenomen och menar att det inte räcker ha en stor följarskara.
Det är inte så att annonsörer slänger sig efter Anna Nyström. Hon får säkert många förfrågningar, men hon har ett pris, säger han.
Erfarna data- och konverteringsdrivna köpare inser att det kan bli svårt att få en bra ROI. Många gånger går man bet som annonsör när man tror att en influencer med stor följarskara ska generera hög försäljning. Men det har motbevisats flera gånger, det spelar ofta ingen roll hur många följare du har.
LÄS ÄVEN: Vem har högst engagemang? Här är listan över Sveriges största Instagram-influencers
Och när det senaste räkenskapsåret 2021 har summerats, ser vi att både omsättningen och rörelseresultatet i Anna Nyströms bolag - som fakturerar för hennes influenceruppdrag - har backat. Enligt rapporten har intäkterna sjunkit med 77 procent, till drygt 470 000 kronor. Vinsten har samtidigt dalat med 95 procent, och landat på 33 000 kronor.
Vad anledningen till de sjunkande siffrorna är är okänd. I rapporten skriver Anna att inga väsentliga händelser har skett under året.