ANNONS

Sveriges största Instagram-influencers granskade - endast 7 reklammarkerade inlägg

Foto: Skärmdumpar från Instagram
ANNONS

Vi presenterade nyligen Influens senaste granskning - en kartläggning av Sveriges topp-30 största Instagram-influencers inlägg, publicerade i december 2021. Vi plockade ut det mest gillade kommersiella inlägget från varje profil och pratade med några influencer marketing-experter om granskningens resultat.

Eftersom Influens valde att genomföra kartläggningen självständigt, utan hjälp från externa analysföretag, har vi fokuserat på data i form av antal följare, gillamarkeringar och kommentarer. Men vi har även kikat på hur bilderna är tagna, om de kommersiella inläggen är reklammarkerade och i så fall på vilket sätt. Något som vi kommer att titta närmare på i den här artikeln.

Det som vi har räknat som ett kommersiellt inlägg är de som genom bild och/eller text har marknadsfört en produkt, en tjänst eller ett företag.

Av de 30 granskade profilerna visade sig 19 inlägg vara icke-reklammarkerade, vilket motsvarar 63 procent. Antal reklammarkerade inlägg landade på 7 stycken, vilket motsvarar drygt 23 procent av alla granskade profiler.

Viktigt att tillägga är att influencern Angelica Blick stängde av möjligheten att se antalet gillamarkeringar på majoriteten av sina inlägg. Samtidigt som Felix Kjellberg, Joakim Lundell och tvillingarna Iza och Elle Cryssanthander inte publicerade några kommersiella inlägg överhuvudtaget under perioden. Fyra av 30 profiler ingick därmed inte i vår analys av kommersiella inlägg.

Reklammarkerade inlägg:

Fyra av de sju som har reklammarkerat sitt inlägg har gjort det genom att ange samarbetspartnern via funktionen "Branded Content". Ett verktyg som ger det angivna företaget tillgång till inläggets statistik, och som hjälper företaget att mäta inläggets ROI, "return on investment" som på svenska betyder "avkastning på investering".

För följarna ser inlägget ut som alla andra, bara att det står ”betalt samarbete med namn-på-företag” under influencerns Instagram-namn. Ingen av de fyra, som har märkt sitt inlägg som "Branded Content", har reklammarkerat sitt innehåll på annat sätt. I de fyra inläggen har företagen även taggats i både bilderna och i bildtexten.

I två av 7 inlägg inleds bildtexten med ”Samarbete med namn-på-företag”. I båda inläggen har företagen även taggats i bilderna.

En influencer av 7 har avslutat sin bildtext med att tagga företaget och endast skriva "ad". I bilden har även företaget taggats, på den plats där produkterna syns.

Icke-reklammarkerade inlägg:

7 av de 19 som inte har reklammarkerat sina inlägg har använt sig av någon form av CTA, call to action, i sin bildtext. Det handlar om att följarna bland annat ska köpa produkterna, använda profilens rabattkod, besöka profilens app för att ta "del av mer innehåll" eller köpa biljetter till profilens event.

Lika många, 7 av 19, visar i sitt inlägg varumärkets logga i bild. I dessa fall är företagen antingen taggade i bilden eller i bildtexten.

Summering

När vi tittar på de 26 inlägg som vi anser klassas som kommersiella kan vi inte identifiera ett mönster i hur bilderna är tagna. Däremot kan vi se att fyra av 19 inlägg är rörligt material, 2 av 19 består av både bild och video och resterande 20 inlägg är endast bilder.

Avslutningsvis kan vi säga att redaktionen får en känsla av att det inte är glasklart när en reklammarkering bör användas, och vad som är en tillräcklig reklammarkering. Något som Influens.se har pratat med Konsumentverket och Reklamombudsmannen om, en intervju som publiceras nästa vecka.

 

Namn
Namn på Instagram
Antal följare
Antal
inlägg
under dec
Antal kom.
inlägg
procentuellt
Antal likes på
det mest gillade
kommersiella inlägget
Reklam-
markerad?
1
Felix Kjellberg
pewdiepie
21913021
0
-
-
-
2
Anna Nyström
annanystrom
8195091
19
42%
179506
Ja
3
Elsa Hosk
hoskelsa
7226010
25
40%
211755
Nej
4
Linn Löwes
linnlowes
2792497
8
63%
60343
Nej
5
Hanna Öberg
hannaoeberg
2190430
25
36%
39755
Nej
6
Rachel Bråthen
yoga_girl
2056730
35
34%
38505
Nej
7
Matilda Djerf
matildadjerf
2008035
22
55%
228059
Nej
8
Clara Felicia Lindblom
clara_lindblom
1942400
7
57%
24500
Ja
9
Kenza Zouiten Subosic
kenzas
1808847
15
20%
27076
Nej
10
Amanda Khamkaew
amandakhamkaew
1659475
30
60%
115335
Nej
11
Emelie Lindmark
emitaz
1507722
37
59%
58579
Nej
12
Janni Olsson Delér
jannid
1320978
22
45%
64617
Nej
13
Bianca Ingrosso
biancaingrosso
1299561
66
45%
58637
Nej
14
Angelica Blick
angelicablick
1111618
34
24%
-
1 av 4 inlägg
15
Joakim Lundell
joakimlundell
1067084
2
-
-
-
16
Denice Moberg
deniceemoberg
1065662
27
26%
18830
Ja
17
Jon Olsson Delér
jonolsson1
1053779
2
50%
27225
Nej
18
Josefine Forsberg
jossanforsberg
1042874
11
91%
10701
Ja
19
Therése Lindgren
therese
1030347
7
57%
51322
Nej
20
Zhara Nilsson
zhara
1028736
10
50%
19568
Nej
21
Johnny Edlind
johnnyedlind
1028666
6
17%
18802
Ja
22
Iza och Elle Cryssanthander
_izaandelle_
960858
17
-
-
-
23
Lucas Simonsson
lucas_simonsson
879987
5
60%
12962
Nej
24
Filippa Fransson
filippafranssoon
874156
7
100%
181469
Nej
25
Elin Hedström
frokenhedstrom
859840
15
67%
58815
Ja
26
Sophie Arvebrink
sophie.arvebrink
840745
8
50%
44213
Nej
27
Victoria Silvstedt
victoriasilvstedt
817170
20
80%
17189
Nej
28
Jonna Lundell
jonnalundell
787969
6
50%
29923
Ja
29
Estelle Berglin
swealife
728031
9
100%
63210
Nej
30
Pernilla Wahlgren
pernillawahlgren
705693
58
33%
28586
Nej

Granskningen genomfördes mellan 4 och 13 januari 2022.

MISSA INTE: Vi har granskat Sveriges 30 största Instagram-influencers – hur ser det perfekta inlägget ut?
MISSA INTE: RO och KO om influencers inlägg: ”Kravet på reklammarkering är inte absolut”
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se