Största e-handelsplattformarna i Sverige
Andelen e-handlare inom parantes.
- WooCommerce (31,74%)
- Shopify (17,15%)
- Adobe Commerce/Magento (5,19%)
- Wikinggruppen (3,04%)
- PrestaShop (2,76%)
- Abicart (2,35%)
- Quickbutik (2,18%)
- Norce (1,23%)
- nopCommerce (1,06%)
- OpenCart (0,84%)
- Litium (0,70%)
- Centra (0,68%)
- Wix (0,55%)
- Vendre (0,53%)
- Salesforce Commerce Cloud (0,53%)
Källa: Pontus Vippelius/AdRelevance
Totalt har Pontus analyserat 8 664 e-handelssajter som riktar sig mot den svenska marknaden. Det som inte framgår i listan ovan är cirka en fjärdedel av sajterna som har någon form av egenbyggd, custom eller okänd plattform.
Man har även i analysen försökt estimera median-försäljningen från dessa plattformar, något som får flera av de i toppen att trilla hela vägen ner till botten.
Vi har försökt rangordna de på topplistan efter estimerad median-försäljning enligt ett tredjepartsverktygs data, förklarar han på företagets blogg.
Högst estimerad försäljning (median)
- Salesforce Commerce Cloud
- Centra
- Norce
- Litium
- nopCommerce
- Adobe Commerce/Magento
- Vendre
- Shopify
- OpenCart
- Wikinggruppen
- Prestashop
- Abicart
- Quickbutik
- WooCommerce
- Wix
Shopify pekas här ut som en spelare som har både små och stora e-handlare som kunder.
På en plattform som Shopify finns det en blandning av större handlare som blir allt fler och väldigt många mindre e-handlare vilket drar ner medianen en del, konstaterar Pontus Vippelius.