E-handelsjätten Dustin publicerade idag den fullständiga årsredovisningen för 2015/2016. Totalt omsatte e-handelsbolaget 8,3 miljarder kronor med ett rörelseresultat på 324 miljoner kronor, jämfört med 218 miljoner året innan.
Dustin startades 1984 av Bo och Ulla Lundevall och sålde från början disketter. Bolaget säljer idag forttfarande disketter men har med åren breddat till att sälja allt som har med datorer att göra.
93 procent B2B-handel
Företaget riktar sig både till företag och privatpersoner men med en övervägande majoritet mot B2B. Enligt dagens rapport ligger försäljningen nu på 93 procent mot företag och 7 procent mot privatpersoner.
Dustin ska ha 100 000 aktiva små och medelstora företag som kunder. Privatpersonerna, som alltså står för en avsevärd mycket mindre andel av omsättning, ska dock vara 350 000 till antalet.
Växte med nära 5 procent
Datorhandlaren har även breddat sig till att erbjuda service och kringtjänster men är fortfarande en e-handlare i kärnan. I dag ska 75 procent av försäljningen ske online och 90 procent av alla order kommer in via e-handelsplattformen.
- Dustin redovisar en omsättningstillväxt om närmare fem procent för verksamhetsåret. Med hänsyn till den generellt dämpade efterfrågan på IT-marknaden under det gångna året är vår försäljningsutveckling ett kvitto på en robust affärsmodell och en stark marknadsposition i Norden, kommenterar Dustins VD Georgi Ganev.
Börjar med egna märkesvaror
I årsredovisningen avslöjas även att Dustin börjat med egna varumärken för att bland annat få till bättre marginaler. Företaget tillägger dock att de också får mer kontroll över produkternas egenskaper och kvalitet.
- Under slutet av verksamhetsåret lanserade Dustin egna märkesvaror. Dessa återfinns inom vissa kategorier av basprodukter, såsom kablar, USB-minnen och tillbehör till mobiler och surfplattor. Genom en expansion till egna varumärken ges vi möjlighet till högre marginaler, säger Georgi Ganev.