Nyligen skickade vi på Ehandel ut vår första enkät till er läsare. Detta gjorde vi tillsammans med tidningen Market och tanken var att ta reda på hur e-handlare och omnihandlare ser på de galna reaperioder som nuförtiden äger rum inte minst innan julhandeln. Undersökningen fångade in svar från totalt 714 personer varav 455 arbetar inom detaljhandeln.
De största branscherna bland dem som svarat att de arbetar inom detaljhandeln är kläder, livsmedel, heminredning och sport & fritid. Det är dock en lång rad av olika branscher som är representerade. Omsättningen bland företagen är också ganska spridd men de flesta är mindre företag med en omsättning på upp till 10 miljoner och efter det kommer de medelstora, med en omsättning på 10-50 miljoner.
En sak som står klart i undersökningen är att Black Friday, som för övrigt är den största e-handelsdagen i Sverige, kommit att bli mycket viktig för Sveriges detaljhandlare. Efter säsongsreor (vår, sommar, höst, vinter) så är Black Friday den största readagen hos handlarna.
Trots att vi på Ehandel skrivit en hel del om Singles Day och dess intåg i Sverige så verkar den alltså inte vara en signifikant readag för många detaljhandlare.
Den stora frågan gällde ju dock detta med antalet reor som härjar över vårt avlånga land och de allt större kampanjperioderna. När vi frågade handlarna hur de upplever att antalet reatillfällen har förändrats de senaste fem åren så är svaret entydigt.
Singles Day och Black Friday är som vi vet relativt nya koncept och utöver det har andra högtider som Halloween som fått fäste i Sverige. Hur många reaperioder kan vi egentligen ha? Och hur påverkar de handeln som helhet? 38 procent svarar att de ser en lägre försäljning under december månad på grund av Black Friday, medan endast 9 procent svarar att deras försäljning ökar.
Kommer att minska i omfattning?
Ännu mer intressant blir det när vi frågar handlarna hur de tror att Black Friday kommer att utvecklas de kommande åren. Nära hälften (46 procent) svarar nämligen att de tror att Black Friday kommer att minska i omfattning. En tredjedel gissar att Black Friday kommer att öka, medan 6,6 procent tror att reafesten kommer att upphöra helt.
Vi följde upp med frågan hur Sveriges detaljhandlare skulle önska att Black Friday utvecklades de kommande åren. En fråga vars svar visar ganska tydligt vad handlarna tycker om reafesten.
Under 2019 inledde Ehandel och Market ett redaktionellt samarbete. I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet. På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter hos både Ehandel och Market.
Har du förslag på ämnen vi borde undersöka? Hör gärna av dig!
Johanna Allhorn, chefredaktör Ehandel
Pontus Edman, redaktionschef Market