Det är inte helt sant då vi skrivit om dem innan men deras otroliga resa ifrån 0 till 250 miljoner med eget kapital och lönsamhet ifrån dag ett är anmärkningsvärd.
Stefan Rönn och Daniel Petersen startade Pierce 2009. Företaget har växt med över 40 procent per år och räknar med en omsättning på 350 miljoner kronor 2015.
Lyssna nu! (Ehandelspodden finns även på iTunes)
Pierce är dock inte själva e-handeln utan butiken 24MX som säljer motocrosstillbehör är navet i e-handelsimperiet.
När de flesta andra e-handlare breddade sitt sortiment och slog ihop nätbutiker så startade Pierce istället två nya, XLmoto och Sledstore. Detta för att kunna sälja det utbud av motorcykel- och snöskotertillbehör som man redan hade i sortimentet, utan att urvattna motocrossbutiken.
Mycket duktiga på internationalisering
Pierce är lite av affischnamnet för internationalisering och de tänkte tidigt på att gå utomlands. Sverige säger man vara alldeles för litet för att få skalfördelarna som krävdes. Idag säljer de på 14 marknader inom EU och planerar fyra till under 2016. Hemligheten till att lyckas sägs vara lokalisering, gör din butik så lokal det bara går.
Tillväxten har som sagt varit spikrak uppåt och man har kontor och lager i flera länder men huvudkontoret ligger i Stockholm och lagret i Helsingborg.
Precis som många andra framgångssagor inom e-handeln har Pierce tagit en traditionell bransch ut på nätet. I Ehandelspodden berättar man om samma problem som många andra e-handlare haft. Det klassika fenomenet att leverantörer inte vill sälja till dem. Något som tydligen även händer idag.
Vill kontrollera allt själva
Nu har man dock växt till sig och kontrollerar allt mer av kedjan själva. Allt ifrån egna varumärken, egna logistiklösningar inom EU och ett gigantiskt lager. Logistiken säger man sig jobba med i princip hela tiden. Att skicka tunga reservdelar till slutkunder i hela Europa, på 2-3 dagar, är tydligen inte helt enkelt.
Hur har då Pierce och 24MX lyckats få snurr på verksamheten i alla dessa länder? Du får helt enkelt lyssna på Ehandelspodden för att ta del av deras marknadsföringsknep och inte minst den fantastiska resa man gjort med företaget.
Förra året tog man för första gången i en extern investerare, Procuritas, för att få mer muskler till en större expansion. Även om Stefan och Daniel tycker det är lite löjligt att säga så satsar man på att nå miljarden 2018. Om något e-handelsföretag har förutsättningarna för det så är det förmodligen dessa två näthandlare. Lyssna omedelbart på Ehandelspodden, är vår ödmjuka rekommendation.
På bild: Daniel och Stefan