ANNONS

Sveriges bästa sajt misslyckas med laddningstiderna

Sveriges bästa sajt misslyckas med laddningstiderna
ANNONS

Företaget Apica, som jobbar med att testa och analysera webbprestanda, har haft extra bevakning på Sveriges ehandlare den 19 till 25 december. I genomsnitt tog det, under denna period, 3,6 sekunder för besökare att få ner startsidan hos de ledande ehandlarna i Sverige. De som gjorde bäst ifrån sig var Dustin och Adlibris, båda med svarstider under 2 sekunder. Det ska dock påpekas att de båda även har relativt liten storlek på sin startsida, under 800KB.

Den ehandlare med sämst svarstider under mellandagarna var Haléns som tidigare i år fått utmärkelsen Sveriges bästa sajt. Haléns svarstid under den bevakade perioden var, i genomsnitt, över 6,6 sekunder. Haléns har inte bara haft dåliga laddningstider utan låg även nere under några timmar den 29 dec, enligt Apica. Även om vissa sidor i undersökningen var uppemot 4MB stora så var det inte fallet med Haléns sida som låg på 867KB, ungefär lika stor som Adlibris.

Ehandelssidan Bubbleroom visade också på dåliga laddningstider men främst var de oregelbundna. Bubbleroom hade ett genomsnitt på 3,3 sekunder men i vissa fall kunde det ta över en minut att ladda sidan.

Apica meddelar att ehandlarna i stort inte verkar ha varit beredda på mellandagsrean på Internet. Detta då flera av sajterna, den 25 december, visade på långa svarstider. Netonnet verkar ha haft störst problem med anstormningen av besökare. Den 25 och 26 december hade Netonnet riktigt långa laddningstider då de även slog besöksrekord.

Sven Hammar, VD på analysföretaget Apica, har detta att säga om svarstiderna under mellandagsrean:

De långa svarstiderna under toppbelastning beror på att ehandelsföretagen nu faktiskt får de riktiga stora besökstoppar som man bara förut kunde drömma om. Oftast finns det inte något alternativ om lasten överstiger förmågan. Om detta sker, även under om så bara under en kort tid, så skapas lätt en snöboll av otåliga användare som hamrar på ”reload, F5” och likt en lavin tvingar ned en sajt som inte förmår att stegvis beta av lasten.

Vad bör man då ha för svarstid på sin ehandelssida? Sven Hammar menar på att den bör ligga på maximalt tre sekunder även vid hög belastning. Tider över tre sekunder är där man börjar förlora kunder till konkurrenterna enligt Sven.

Ni kan läsa mer om Apicas undersökning här. Ni kan även läsa Dagens Handel (E-handlarna inte beredda på rea-rusch) och IDG:s (Långsam e-handel under mellandagarna) tolkningar av undersökningen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap