ANNONS

Sveriges bästa datorbutik blir äntligen responsiv

Sveriges bästa datorbutik blir äntligen responsiv
Erik Wickman, med sin nya sajt

Vi har intervjuat Erik Wickman, VD på Inet, om deras helt nya sajt som ska rullas ut i mars.

ANNONS

Det går bra för omnikanalhandlaren Inet som vinner priser på löpande band. Företaget öppnar nya butiker hela tiden och senast rapporterade de en rejäl ökning för e-handeln under 2015.

Vad Inet inte har är dock en modern nätbutik. Inet.se må vara funktionell i sin enkelhet men den är hemskt förlegad tekniskt sett. De har ingen mobilsajt och att navigera desktop-sidan i mobilen är minst sagt en utmaning.

Inets exceptionella kundtjänst har trots sajtens begränsningar låtit dem vinna kundernas gunst. Enligt datorentusiasterna är nämligen Inet Sveriges bästa datorbutik.

Har smyglanserat den nya sajten

Nu har Inet dock smyglanserat sin nya hemsida som man kan hitta på new.Inet.se. Sidan är mycket lik den gamla men den anpassar sig till alla olika enheter och det går nu att navigera den med fingret utan problem.

Med tanke på Inets postion som en av de bästa datorbutikerna i landet är det förstås intressant att höra hur de har tänkt vid redesignen.

Vi kontaktade Inets VD, Erik Wickman, för att gå djupare in på den nya sajten som företaget planerar att rulla ut i mitten av mars.

Äntligen responsiva, hur känns det?

- Det känns såklart väldigt bra, vi har stadigt kunnat se att användare från mobila enheter ökat senaste åren och det känns helt klart på tiden att vi kommer med en förbättrad funktion och upplevelse för dem.

Hur har ni tänkt vid redesignen?

- Att alla gamla kunder tydligt ska känna igen sig och bara uppleva bytet som positivt, helst inte märka att det är en helt ny plattform överhuvudtaget. Vi har även lättat upp designen och adderat en hel del efterfrågad funktionalitet, förenklat och förbättrat vår egenutvecklade ”Check out”.

När vi frågar Erik om varför sidan är så pass avskalad förklarar han att fokus ligger på en enkel köpupplevelse och en tydligt presenterad produktinformation. Han menar på att man inte vill kladda ner sidan med för mycket onödig information.

- Vi vill inte störa med ett gytter av banners, kampanjer eller irrelevanta köptips. Inför lansering kommer vi fylla ut en del av de ”tomrum” som kan upplevas på den beta-version som ligger live nu.

"Video är något vi kommer satsa hårt på"

Inet uppmanar just nu via Facebook och olika forum att man ska testa den nya sajten och enligt Erik har det redan skett 1500 testköp på beta-versionen. Man ska ha fått en hel del feedback och redan åtgärdat många klagomål. Erik Wickman berättar att man redan nu känner sig redo att lansera.

Många satsar på redaktionella inslag numera, är det något ni har tänkt på?

- Absolut, det har vi gjort sedan ett tag tillbaka men har växlat upp sedan årsskiftet med en egen filmstudio där vi skapat en ”datorskola”, olika guider för hur du bygger din egen dator och givetvis har vi gjort en hel del ”unboxningar”. Video är något vi kommer satsa hårt på under 2016.

Nästa större projekt för Inet ska även vara en kundklubb där företaget kommer premiera kunder som bidrar med material, omdömen, bilder och videos. Erik har även en idé om att bjuda in kunder till deras filmstudio som gäst-unboxare.

Hur går e-handeln i stort, några fina siffror att dela med er av?

- Det går stabilt framåt, vi tror på att driva stark e-handel med fysisk närvaro i riktiga butiker, inte bara uthämtningsställen. Förra årets tillväxt för e-handeln låg på 19 procent.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap