Det har gått undan för Matsmart i år. Försäljningen har ökat med hela 40 procent i Sverige under sommaren, jämfört med samma period förra året. Då man även finns i såväl Finland som Danmark passade man på att, med hjälp av Kantar Sifo, jämföra de tre ländernas e-handelsvanor just nu.
Av den undersökningen framgår att vi svenskar handlar mer på nätet än våra grannar. Totalt nio av tio svenskar shoppar online, jämfört med åtta av tio i Finland och sju av tio i Danmark. Allra populärast på samtliga tre marknader är kategorin kläder. Även elektronik och streamingtjänster går starkt. Största skillnaden är dock att i Sverige är apoteksvaror näst största kategori, där sex av tio svenskar uppger att de handlar dessa online. Det att jämföra med endast två av tio danskar och finländare.
"Växer nu starkast"
Maten då? Dagligvaruhandelns jätterusning till trots, inte minst på webben, så är det fortfarande färre än tre av tio som regelbundet köper sina dagligvaror på nätet: 27 procent av svenskarna, 25 procent av finländarna och 22 procent av danskarna.
Mathandel online är är lite mer utmanande eftersom det handlar om ganska tunga varor som ändå inte kostar jättemycket samtidigt som det behövs snabba leveranser. Det här gör att erbjudandena inte är lika väl utbyggda över hela landet, säger Karl Andersson vd på Matsmart, i ett pressmeddelande.
Samma undersökning visar även att kraven på hållbara dagligvaror ökar och i dag tänker två av tre svenskar på klimatet vid inköp av mat.
I Sverige växer vi just nu starkast där även andra mat-e-handlare levererar, i regionerna runt de större städerna, så det verkar finnas en övergripande positiv effekt på handeln av att erbjudandena är många. Infrastrukturen för alla typer av leveranser är inte helt där ännu i alla delar av landet, men den kommer, det är jag helt övertygad, säger Karl Andersson.
LÄS ÄVEN: E-handeln växer snabbare än någonsin: ”Över 40 miljarder”