ANNONS

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest
Har gjort succé i Sverige

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

ANNONS

Är du en av dem som tycker att Black Fridays utveckling från okänd dag i Sverige till landets ledande shoppinghelg skedde mer eller mindre över en natt? Då är du helt rätt på det, visar en ny undersökning.

Marknadsföringsplattformen Criteo har sammanställt transaktionsdata från totalt 11 europeiska länder, och resultatet är tydligt. Sverige ligger i toppen när det kommer till Black Fridays tillväxt. Endast i Danmark har utvecklingen till Black Fridays fördel gått ännu snabbare.

"Extra viktigt att vara på tårna"

I Sverige ökade Black Friday-försäljningen, enligt Criteos beräkningar, med 19 procent från 2016 till 2017. Under förra årets reahelg ska de svenska detaljhandlarna ha sålt för 621 procent mer under Black Friday än under de första helgerna i november samma år.

- Hur stor den totala ökningen blir i år kan vi bara spekulera i, men med största sannolikhet kommer det slås nya rekord även i år. För de svenska e-handlarna är det därför extra viktigt att vara på tårna inför och under Black Friday. Genom att använda innovativ teknologi, framför allt AI, för att förstå kundbeteende och behov kan bolag få ut maximalt av Black Friday, säger Wala Loubani, biträdande Nordenchef på Criteo, i ett pressmeddelande.

I Criteos undersökning ingick Sverige, Danmark, Frankrike, Tyskland, Österrike, Belgien, Italien, Nederländerna, Spanien, Schweiz och Storbritannien. Företaget har undersökt försäljningsdata från minst tio handlare i varje land.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se