ANNONS

Sverige halkar efter med omdömen på sajten: "Ser en viss skillnad"

Ehandel.coms grundare Ole Martin N. Evensmo driver Springboard Martech

"Ska inte påstå att alla norska webbutiker är bra på det, men.."

ANNONS

Av de hundra e-handelsföretag som vi nyligen listade som störst i Sverige har 45 inte några kundrecensioner på sajten. Det konstaterar konverteringsbyrån Springboard Martech, som har analyserat saken på uppdrag av tech-företaget Lipscore.

LÄS ÄVEN: Här är Sveriges 100 största e-handlare

Springboard Martech drivs av Ole Martin N. Evensmo, som för övrigt också har grundat vår systersajt Ehandel.com. Enligt honom har dessutom 34 av de undersökta företagen svårt att få kundomdömen i sina webbutiker.

Produktrecensioner har en mycket positiv effekt på konverteringsgraden, SEO och kundförtroendet, något som bidrar till ökad omsättning. Det har varit ett av Amazons fokusområden i många år. Det överraskar mig att svenska e-handlare inte satsar mer på detta, säger han i ett pressutskick.

Enligt Evensmo, som är från Norge och har arbetat med företag som Elkjøp Nordic och Komplett, halkar de svenska e-handlarna därmed efter sina grannar i väst.

Jag ska inte påstå att alla norska webbutiker är bra på det, men jag ser en viss skillnad. I Norge har kända företag som Blivakker/Cocopanda, Jernia och Elektroimportøren satsat mycket på kundrecensioner och det har nog påverkat resten av den norska marknaden.

Många e-handlare ger ingen möjlighet för kunderna att lämna omdömen på sajten, vilket enligt Evensmo kan bero på att de är rädda för att få negativ feedback. Men recensioner kan bidra med värdefull kunskap både för kunder och för företagets egen personal.

Det vi har sett det senaste året i Norge är att enstaka kedjor och webbutiker har börjat jobba strategiskt med att utnyttja all data de får från kundernas recensioner. Då går kundernas texter och stjärnor från att vara nyttigt innehåll för kunderna, till något som även skapar värde för ledningen och de som styr sortimentet. Ingen tjänar på missnöjda kunder och dåliga produkter, säger Henning Frettem, vd på Lipscore.

LÄS ÄVEN: De tar bort censuren: "Vi bekämpar aktivt fejkomdömen"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se