Posten rapporterar idag hur svenska e-handelsföretag attraherar kunder ifrån hela Norden. Det ska tydligen vara den kommande e-handelsrapporten, e-barometern, som visar att många svenska e-handlare får en relativt stor andel av sin försäljning ifrån övriga Norden.
En viktig förklaring till detta sägs vara snabba leveranser, många utlämningsställen och den starka postordertradition som finns i Sverige.
Fyra av tio svenska e-handelsföretag anger Norge som sin största marknad utanför Sverige. På andra och tredje plats kommer Finland och Danmark. Postens e-handelsexpert uppmanar de mindre e-handlarna att inte vara rädda för att gå över gränserna:
– Det stora flertalet av alla svenska e-handelsföretag är små och fokuserar primärt på Sverige. Men steget utomlands behöver inte vara långt. Ett väl fungerande nordiskt distributionsnät ger stöd och öppnar en större marknad utan att det kräver stora extra resurser. De flesta nordbor har inga problem med att handla från en sajt på svenska, säger Arne Andersson, Postens e-handelsexpert.
Vi svenskar e-handlar förstås också ifrån våra nordiska grannar, men när det kommer till utlandsshopping ska vi föredra att näthandla utanför Norden. De inhemska nätbutikerna sägs oftast tillfredställa våra behov. De som handlar utomlands skall dock ange större utbud och ett lägre pris som anledning. Svenskarnas utlandsinköp ska främst komma ifrån Storbritannien och USA.
– Sverige har många duktiga e-handelsföretag vars utbud tycks tillfredsställa de flesta. När konsumenterna ändå väljer att e-handla från utländska sajter är kläder den enskilt största varugruppen och då är det ofta ett större utbud av billigare märkeskläder som lockar, säger Arne på Posten.
Sverige sägs helt enkelt vara navet i den nordiska e-handeln och Arne uppmanar oss att förstärka detta nav ännu mer.
Källa: press,
grafer (.pdf)