Döm om vår förvåning när vi mitt i en storsatsning på e-handel i Vietnam finner en svensk vid namn Erik Jonsson. Erik kommer tidigare ifrån Zalora, en av Rocket Internets nätbutiker i Sydostasien, och har nu en ledande roll i uppbyggnaden av VinEcom. Ett nytt bolag som skall inta e-handeln i landet via dollarmiljardären Pham Nhat Vuongs befintliga nätverk inom detaljhandel och fastigheter.
Erik Jonsson är inte bara svensk utan har sin hemstad i Helsingborg, där Ehandel.se har sitt säte. Vilket gör det extra passande att Erik hjälper oss att skina lite ljus över e-handeln i Sydostasien. VinEcom är fortfarande lite hysch-hysch men vi passade på att få veta lite mer om Eriks resa in i Vietnams e-handel och regionen i stort.
Hur hamnade du i centrum av Vietnams e-handel?
I centrum är nog lite att ta i, har varit med i ett par år och haft tur att få se mycket intressanta utvecklingar. Jag pluggade i London för ett par år sedan där jag träffade min fru på universitet, som är Vietnames. Efter att vi båda jobbat inom finansbranchen i Londons square mile tyckte vi det var dags for en flytt till sydligare breddgrader och ett liv i Vietnam.
Du har varit chef på Zalora som är en del av Rocket Internet. Hur var det att jobba inom ett Rocket-bolag?
Otroligt intressant. Rocket's affärsmodell är unik och sättet de introducerar existerande affärsmodeller i nya marknader var väldigt speciellt att få ta del av. Oliver Samwer är en visionär, men samtidigt otroligt hands-on och spenderar mycket av sin tid till att personligen följa upp utveckling, delmål och resultat med alla co-founders. Tempot ar väldigt högt och möjligheten att ta del av Rocket's erfarenheter av global e-handel gör ens egen utvecklingskurva exponentiell. Två år inom Rocket genererar erfarenhet som 10.
Du jobbar nu på VinEcom. Vad är planen med det bolaget och vilken är din roll?
Planen med VinEcom ar att bygga ut en e-handelsmodell för konglomeratet VinGroup, som har operationer i stor utsträckning inom offline retail. VinEcom är således VinGroups första steg in i e-handeln och jag kom över ifrån Rocket för att hjälpa till med utvecklingen av VinEcom.
E-handeln är mycket het i USA och Europa och omskrivs numera ofta i media. Hur ser det ut i Sydostasien? Hur är allmänhetens bild av näthandelns tillväxt där?
E-handeln är otroligt aktiv i Sydostasien och vi ser väldigt mycket aktivitiet i denna regionen. Som chef på Zalora kom jag i kontakt med väldigt många av Rockets investerare och en väldigt tydlig gemensamn nämnare var att alla var väldigt intresserade av utvecklingen inom handel och kommers som sker i Sydostasien för tillfället. Det var ofta två länder de lade speciellt fokus på, Vietnam och Indonesien, som båda har ett stort antal unga invånare (60 procent av Vietnams befolkning är under 35 års ålder) och som börjar få mer och mer personligt disponibla inkomster, vilket gör handeln till en otroligt attraktiv sektor.
I bland annat Sverige, Storbritannien och USA ser man just nu en snabb tillväxt av handel via mobila enheter. En utveckling som ställer nya krav på betallösningar och mobilanpassningar. Hur ser utvecklingen ut i Vietnam gällande mobila enheter och e-handel?
Den mobila marknaden i Vietnam är extremt het och med 95 miljoner invånare med 120 miljoner telefonabonnemang, relativt stark mobiltele-infrastruktur jämfört med många regionala grannländer och billig mobildata är det en sektor som gör mig otroligt exhalterad. Vi ökade vår trafik ifrån mobiler och surfplattor med 10-15 gånger inom 6 månader på Zalora efter att vi fokuserade på vår app och mobilanpassade webbsida. Conversion rates låg på samma nivå som vår normala webbsida och eftersom majoriteten av kväll- och helgtrafik kommer ifrån mobila enheter är det en väldigt viktig källa av trafik och kunder, både i nuläget och framledes. Ett av Vietnams största techföretag där majoriteten av inkomster och tillväxt historiskt sett har kommit ifrån desktop gaming har gått in med stenhård fokus på den mobila sektorn, speciellt chat apps. Efter Flappy Bird's globala succé kom även Vietnams gaming apps på kartan, vilket var otroligt kul. Det finns definitivt mycket spännande att vänta inom den här sektorn.
Utöver Alibaba och Kina så är Indien ett annat land som just nu har den globala e-handelns fokus. Flera miljardinvesteringar har skett i Indien. Hur påverkar det er och hur ser ni på denna marknad?
Indiens e-handelsutveckling är väldigt intressant och det finns otroligt många erfarenheter Sydostasien kan utvinna. Att Flipkart lyckades attrahera 1 miljard dollar i funding, följt av Amazons "syning" där de annonserade en investering av det dubbla, inger starka signaler att den Indiska e-handelsmarknaden och APAC regionen generellt är under stor fokus. Rocket har även officiellt flaggat för att de vill vinna e-handelsmarknaderna utanför USA och Kina, och Indien och Sydostasien är således viktiga strategiska delmål. Enligt min åsikt är den Indiska marknaden mycket mer konkurrenskraftig än Sydostasien, vilket genererar stark innovation och konstanta förändringar. Vi har redan sett en stor konsolidation (Myntra och Flipkart) och Jabongs logistik-modell var en som vi i Zalora tog mycket inspiration ifrån.
Vi tackar Erik Jonsson för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Det är nog ingen omöjlighet att vi återkommer till Erik framöver med tanke på Vietnams och den kringliggande regionens starka fokus på e-handel. Vi önskar honom även lycka till med VinEcom där han nu är Deputy General Director och har en stor roll i att ta en detaljhandel- och fastighetsjätte in i e-handelns värld.
Â
Huvudbild: Vietcombank