.SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur, har släppt rapporten Svenskarna och Internet 2014 och som vanligt har man satt svenskarnas Internetanvändning under lupp. En starkt trend inom e-handeln är ökandet av mobila enheter, något som även .SE uppmärksammar.
Främst användandet av surfplattor fortsätter uppåt ännu snabbare än tidigare. På tre år har surfplattornas spridning ökat med 48 procentenheter, från 5 procent till 53 procent och ökningen fortsätter. Det är framförallt barnfamiljerna som driver utvecklingen och nu finns det en surfplatta i fyra av fem hushåll med barn under 10 år.
– Surfplattan är i dag lika självklar som tv:n för många barnfamiljer och ökningen är betydligt snabbare än den vi såg när Internet och smarttelefoner introducerades. Både Internet via datorn och särskilt smartmobilen hade en längre uppstartssträcka på flera år innan spridningen tog riktig fart till skillnad från surfplattan där spridningen tog fart nästan från noll, säger Pamela Davidsson, chef för området statistik och fakta på .SE.
Det här kan enligt rapporten bidra till att allt fler väljer att betala för att lyssna på musik och se på film. Andelen som betalar för att lyssna på musik har ökat från 15 procent 2011 till 38 procent 2014.
Särskilt stor är ökningen bland de unga där nu fler än hälften betalar för musik, en tredubbling på fyra år. För strömmade filmtjänster är motsvarande siffra 14 procent av Internetanvändarna och 25 procent bland de unga.
Sverige i topp
Även om rapporten mest behandlar digitala köp som appar, film, musik och biljetter finns det ytterligare en del intressant fakta att ta del av för alla e-handlare.
De senaste fem åren har drygt åtta av tio som använder Internet handlat på nätet. Utslaget på hela befolkningen motsvarar det tre av fyra svenskar. En mycket hög siffra jämfört med andra länder i Europa och världen enligt .SE.
Sverige ligger högst i Europa tillsammans med Storbritannien, Danmark och Norge men lite efter e-handeln i USA. Det gäller om man räknar de som handlar på nätet per år. Räknar man de som handlar per vecka eller månad hamnar Sverige längre ner.
En viktig orsak till att så många handlar över nätet är att tilliten till betalningssystemet blivit allt högre. År 2000 var 72 procent oroade för kreditkortsbedrägerier, en siffra som sjönk till 42 procent 2007, och som förra året var nere i 19 procent. Utbudet har också blivit allt större och leveranserna allt snabbare.
Källa: Press