När Edon Ramadani, Fredrik Persson och Andreas Bengtsson åkte iväg på en gemensam semester och såg en pappa på stranden, stressandes över om vällingen till bebisen var för varm, bestämde de sig. De skulle skapa produkter för att minska stress och oro för familjer med småbarn. Framför allt till den dagen de själva skulle bli föräldrar.
Det är de i dag och dessutom driver de kraftigt växande Everyday Baby, som gjort ett rejält avtryck internationellt. Inte minst i Sydkorea. Nu berättar Edon Ramadani om hemligheterna bakom företagets tillväxtresa och hur man lyckas som e-handlare i Korea.
För oss har mycket handlat om att se och fokusera på både visionen och delmålen. Det tror jag har gjort att vi idag har ett företag där både vi, våra partners och våra kunder enkelt kan förstå vad vi står för och vad vi erbjuder, hela vårt koncept, säger han om framgångsfaktorerna.
Dessutom har en produkt fått lite extra uppmärksamhet i internationell TV. En nappflaska som den där stressade pappan nog hade haft glädje av.
Det stämmer, tack vare vårt tydliga fokus på säkerhet och hälsa har vi lyckats skapa en innovativ nappflaska i bra materialval som glas med en silikonbeläggning på utsidan av glaset som genom att skifta färg indikerar när temperaturen är för hög för barnet att dricka. Uppmärksamheten har gjort att vår nappflaska lyckats komma med på nationella TV-kanaler i bland annat Albanien, Österrike, Spanien, Polen och Vietnam.
"Ett givet val"
Företaget är i dag etta på Naver Shopping inom just kategorin nappflaskor i Sydkorea. För den som inte är bekant med Naver, så är det landets största marknadsplats. Utöver det har även den tidigare nämnda nappflaskan lyckats landa 1500 kundrecensioner med ett snittbetyg på 4.8 av 5.
Varför klev ni in på just den marknaden?
Sydkorea är en intressant marknad för oss då de har kommit långt med sin digitaliserade handel, det mesta som handlas görs online. Vi hade länge blickarna på Sydkorea och när vi dessutom hittade rätt samarbetspartner så var det ett givet val att satsa på Sydkorea. Vi lär oss mycket av Sydkorea när det kommer till e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring, berättar Edon.
Vad ska man som svensk e-handlare göra för att lyckas på den sydkoreanska marknaden?
Mina bästa tips är att vara transparant gentemot slutkonsumenterna genom att publicera mycket produktinformation och information om ert företag på de olika online-plattformarna. Vi har lärt oss att slutkonsumenterna i Sydkorea vill se mycket information om företaget och produkterna och därför är det viktigt att förstå vad för information slutkonsumenten behöver för att de skall kunna fatta ett beslut och sedan göra informationen lätt tillgängligt genom att publicera detta på de olika plattformarna.
Se till att informationen överensstämmer med verkligheten då recensioner ofta är något man lämnar och kan påverka andra slutkonsumenter i sina beslut. Då det är online och slutkonsumenterna inte kan känna eller klämma på produkterna är det bra att ha så bra bild- och videomaterial som möjligt.
Och resan är naturligtvis inte slut där. Nu är det nämligen dags att ta sig an ytterligare en stor marknad, nämligen den amerikanska.
Våra planer för i år är att lansera varumärket och produkterna i USA och fortsätta vårt arbete med vårt hälsofokus där vi satsar på bra produktlösningar i hälsosamma materialval.
LÄS ÄVEN: Svenska e-handlaren gör succé i Korea – ökade med 400 procent