Metoderna för att leverera e-handlade paket blir allt fler och fraktbolagen verkar även pusha för att traditionella metoder som paketombud avlastas med exempelvis hemleveranser och paketboxar.
LÄS ÄVEN: Ny svensk startup ska lösa sista milen i e-handeln
Senast i måndags kunde vi berätta om en ny svensk startup, Zesec, som jobbar med hemleveranser och digitala lås för att göra det möjligt med leveranser innanför dörren, när kunden inte är hemma.
Video är nödvändigt
Det är dock inte alla som är redo för denna framtid, det meddelar Best Transport som undersök svenskarnas inställning till digitala lås och leverans direkt in i hemmet.
En sak som direkt står klart är att kunderna kräver en kamera innanför dörren, något som tidigare nämda Zesec tagit till sig och de paketerar sin lösning med en kamera. Likaså har e-handelsjätten Amazon också bundlat digitala lås med en kamera för att kunna filma själva leveransen.
LÄS ÄVEN: Amazon om sin nya leverans: ”Detta är inte ett experiment”
Enligt Best Transport ökar video-komponenten kundernas benägenhet att våga testa innanför-dörren-leverans.
För att känna sig bekväm med funktionen vill svensken få information om eller komma i kontakt med budet på förhand och allra helst att leveransen filmas, skriver Best Transport i samband med rapporten.
Det ska dock redan idag vara 18 procent av svenskarna som säger sig vara redo att släppa in ett bud på distans för att få sina e-handelsleveranser placerade innanför dörren.
Undersökningen visar samtidigt att män är mycket mer öppna för leveransmetoden där 24 procent av männen vill använda digitala lås för hemleverans, jämfört med 12 procent bland kvinnorna.
Problem: Hund och dåligt städat?
Best Transport noterar även att den relativt nya utdelningsmetoden öppnar upp för potentiella nya tjänster.
Med digitala lås ser vi också att det finns möjligheter att erbjuda utökade tjänster som kan spara tid för mottagaren, exempelvis hjälp med att skruva ihop inhandlade möbler. Den utvecklingen ser vi fram emot, säger Best Transports vd Niklas Knight.
Allt är dock inte guld och gröna skogar utan det är uppenbart att svenskarna är något skeptiska. 32 procent säger att det känns för privat att släppa in ett bud på distans och hela 16 procent är rädda för stöld.
En annan osäkerhetsfaktor är att man har husdjur och därmed inte vill öppna dörren på distans. 4 procent verkar samtidigt skämmas för sitt hem då de inte vill att budet ska se hur de bor.