Den nya lagstiftningen syftar till att dämpa hushållens skuldsättning och innebär att direktbetalning, det vill säga när pengarna dras direkt från kontot, kommer vara förstahandsalternativ när man handlar på nätet. Dessa betalsätt ska från och med 1 juli alltid vara högst upp bland betalsätten i webbutikens kassa, medan alternativ såsom faktura, delbetalning och kreditkort inte får vara förvalt. En undersökning av analysföretaget Novus på uppdrag av betalningsleverantören Trustly visar att hela sju av tio svenskar är positiva till lagen.
Kreditköp på nätet är vanligt bland svenskarna – mer än hälften har använt ett kreditalternativ när de handlat på nätet det senaste året. Undersökningen visar dock att en majoritet av svenskarna – 60 procent – vill betala direkt för köpet på nätet med pengar som de redan har.
Klicka här för att läsa undersökningen.
─ Det är tydligt att svenskarna välkomnar den nya lagen och att en klar majoritet vill betala för köp på nätet direkt med pengar de redan har.
Denna starka preferens tillsammans med den nya lagstiftningen visar att vi kommer se ett stort skifte till direktbetalning framöver, säger Louise Nylén, Chief Marketing Officer på Trustly.
Både webbutiker och betaltjänstleverantörer måste nu se till att följa den nya lagstiftningen, som också innebär att webbutiker kommer behöva skilja på kredit- och debetkort i kassan. Denna utmaning är knepig, varför direktbetalningar är ett enklare alternativ där man både följer den nya lagen och samtidigt möter konsumenternas preferenser.
Med Trustlys snabba direktbetalningar dras pengarna omedelbart från bankkontot vid köpet på nätet. Kunderna behöver varken lämna webbutiken, registrera sig, skriva in sina kortuppgifter eller anpassa sina köp efter beloppsgränser. Vid returer får kunden också tillbaka pengarna på tio minuter istället för flera dagar som med andra betalsätt.