ANNONS

Svenskarna negativa till krediter - skäms över lån

Otydliga villkor ställer till det.

ANNONS

Vi har skrivit en hel del om regeringens lagförslag mot att ha annat än direktbetalning som förstaalternativ i e-handelskassor. Vi har pratat med såväl regeringen som med betalbolagen och e-handlarna. Men vad tycker egentligen svenska folket?

I en undersökning som Bluestep Bank gjort visar det sig att svenskarna visserligen handlar på avbetalning i stor utsträckning. Var femte person uppger att de handlat konsumtionsprodukter på avbetalning. Men de tycker också att krediter inte är helt okej. Rentav lite skamligt.

Vi kommer i kontakt med många människor som inte vet vilka krediter de har efter att ha handlat på avbetalning. Den som köpt en jacka för 2 000 kronor på avbetalning får ofta ett större lån än vad som nyttjas vid köpet. Låneutrymmet, och därmed krediten, kan istället vara på 10 000 kronor. Detta syns vid en kreditupplysning och kan därmed påverka möjligheterna att få andra lån. Det är bra att ha i åtanke, inte minst under de stora reorna som är i full gång, säger Tomas Netz, Bolånechef på Bluestep Bank.

Undersökningen visar också att var tionde person har tagit ett lån, utan att berätta det för sin omgivning, något som ytterligare understryker att krediter inte är helt socialt accepterat. Bland de hemliga lånen sticker privatlån ut som den stora skamfaktorn.

Det kan kännas tungt nog att behöva ta ett lån för att pengarna inte räcker till. Att dessutom behöva tampas med det tabu som omgärdar lånet kan göra situationen än jobbigare. Därför vill vi dels få upp ämnet på agendan, men även verka för att utbilda om olika lånetyper. Att ha kontroll över sin ekonomi är inte bara tryggt rent rationellt, utan kan även dämpa oron för vad andra ska tycka och tänka, säger Tomas Netz.

Det har svenskarna handlat på avbetalning:
Bil, 41 procent
Kläder, inredning, elektronik, 21 procent
Resor, 5 procent
Båt, 2 procent
Nöjesaktiviteter, 2 procent

Det är socialt accepterat att betala på kredit:
Boende, 90 procent
Bil, 77 procent
Båt, 36 procent
Resor, 6 procent
Kläder, inredning, elektronik, 6 procent
Nöjesaktiviteter, 2 procent

Nils Lund
nils@ehandel.se