ANNONS

Svenskarna handlade för över 7 miljarder under Black Friday

"Konsumenter som handlar har gått tillbaka".

ANNONS

Att Black Friday skulle se en tillväxt även i år visste vi sedan innan. Men den visade sig bli betydligt beskedligare än vad som annonserats. Det visar Postnords undersökning, som tagits fram av Kantar SIFO. Totalt klickade var tredje svensk hem varor under årets Black Friday för totalt 7,1 miljarder kronor, 300 miljoner kronor mer än ifjol – en ökning med blygsamma fem procent.

Inför årets Black Friday diskuterades mycket vilken tendens som skulle segra: Mottrenden mot överkonsumtionen, eller de senaste årens Black Friday-tillväxt. Nu kan vi konstatera att andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något, till samma nivå som 2017. Samtidigt har de som handlat spenderat mer pengar, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.

Det kan bero på att fler har passat på att även köpa julklappar eftersom Black Friday i år låg flera dagar närmare jul än förra året.

Däremot syntes en ökning av varubrev, alltså mindre paket som går till direkt till brevlådan, till 230 000 stycken, en ökning med 45 procent från året innan.

En annan tydlig trend var att svenskarna mestadels reafyndade till sig själva. Hela 52 procent av kunderna shoppade till sig själva, 14 procent handlade enbart julklappar och 28 procent förenade nytta med nöje och gjorde båda delar.

Så handlade svenskarna på Black Friday:

  • Under Black Friday-dygnet 29 november handlade svenskarna prisnedsatta varor för 7,1 miljarder, vilket är cirka 300 miljoner mer än i fjol.
  • 96 procent av Sveriges befolkning uppmärksammade att det var Black Friday.
  • 33 procent av svenskarna handlade varor på rea under Black Friday för i genomsnitt 2 980 kronor.
  • 30 procent (30 procent 2018, 33 procent 2017, 40 procent 2016) av de som handlade under dagen handlade enbart i fysiska butiker, 53 procent (54 procent 2018, 52 procent 2017, 46 procent 2016) handlade enbart på nätet och 16 procent (15 procent 2018, 15 procent 2017, 14 procent 2016) handlade både i fysiska butiker och på internet.
  • De varor som flest handlade på rea under Black Friday var kläder (43 procent), hemelektronik (32 procent), skönhet/hälsa (24 procent) och media (17 procent).
  • 10 procent (7 procent 2018, 8 procent 2017) av de som handlade under Black Friday handlade även varor från utländska sajter för i genomsnitt 1 446 kronor per person. Det innebär att det handlades reavaror för 342 miljoner kronor från utländska butiker under Black Friday, det vill säga 5 procent av den totala summan.
Nils Lund
nils@ehandel.se